سالانه 32 هزار کیلو گرم شیره آنغوزه از کرمان روانه بازارهای جهانی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،گیاه آنغوزه گیاهی صنعتی ودارویی است که بزرگترین رویشگاههای آن در استان کرمان قرار دارد ،و شیره گیاه ارزشمندآنغوزه در حال برداشت از رویشگاههای طبیعی استان کرمان است.

آنغوزه ، پرطرفدار در بازار های جهانی

مددی رییس بهره برداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمان با اعلام اینکه سطحی معادل سیصدو 68 هزار هکتاراز رویشگاه های گیاهان دارویی استان کرمان مستعدبرداشت آنغوزه است گفت : سالانه 32 هزار کیلو گرم شیره آنغوزه از رویشگاههای استان کرمان برداشت می شود.

57 بهره بردار داری مجوز این روزها مشغول استحصال شیره آنغوز از عرصه های گیاهی استان کرمان هستند.

برداشت شیره این گیاه مهم مارا به رویشگاههای این گیاه ارزشمند کشاند وپای صحبت بهره بردارانی نشستیم که سالهاست  آنغوزه ، برداشت می کنند.

آقای طالبی یکی از بهره بردارانی است که 15 سال آنغوزه را از کوههای استان کرمان برداشت می کند وی می گوید :با مجوز از منابع طبیعی سالی 600 کیلو تا دوهزار کیلو آنغوزه برداشت می کنم.

وی افزود: متاسفانه دلال ها از ما ارزان می خرند واز کشور خارج می کنند.

همچنین یکی از بهره بردارن دیگر دقت در برداشت رااز مهم ترین بخش های برداشت شیره آنغوزه دانست وخاطرنشان کرد: سالانه 20 میلیون تومان از فروش آنغوزه در آمد کسب می کنم.

آنغوزه ، پرطرفدار در بازار های جهانی

اما ارزش اقتصادی و دارویی مهم این گیاه قابل توجه است.

رسول اعتبار کارشناس اقتصادیدر این باره می گوید: گیاه آنغوزه در صنعت آرایشی بهداشتی، دارویی وچسب کار برد.

همچنین دکتر ماه بانو معصوم زاده کارشناس طب سنتی خاطر نشان کرد: گیاه آنغوزه برای دردهای مفاصل و درمان آسم موثر و تمیز کننده کبد است.

آنغوزه ، پرطرفدار در بازار های جهانی

نکته منفی این قضیه خام فروشی این محصول گیاهی ارزشمند است.

در ادامه مصطفی اعتبار صادر کننده آنغوزه از خام فروشی وصادرات فله ای این محصول گیاهی خبر داد وگفت: چون امکان فراوری در کشور در حال حاضر وجود ندارد آنغوزه به صورت خام درجه بندی می شود.

وی افزود: شیره این محصول به کشورهای هند ،آلمان ،چین وآفریقایی جنوبی صادر می شود.

رسول اعتبار با اشاره به اینکه متاسفانه قیمت خام فروشی این محصول کیلویی 30 تا 40 دلار است خاطرنشان کرد:اگر این محصول در کشور فرآوری می شد ارزش افزوده آن به صد دلار می رسید .

آنغوزه ، پرطرفدار در بازار های جهانی+ تصاویر

شیره این گیاه نادر اقتصادی ترین محصول گیاهی کرمانی هاست که سالهای متمادی است چشم انتظار روزی اند که ارزش افزوده آن نصیب خارجی ها نشود.

انتهای پیام/ی

گزارشی از مرضیه کریمی افشار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی اکبری
۲۲:۰۵ ۱۰ دی ۱۳۹۸
با سلام و احترام
انغوزه یک تجارت جهانی است اما برای حفظ ارزش مالی برای کشور ب درستی صادر و از تولید کتنده با ارزش اقتصادی کافی خرید نمیشود لضا برای یک پارچگی این محصول با ارزش اقتصادی بالا برای رونق اقتصادی یک کشور خواهشمنداست باجدیت کامل برسی شود . چراکه ب دست یک سری بی مسولیت افتاده و بهره کافی از این محصول ب دست تولید کننده نمیرسد