وب‌سایت نیوزویک در گزارشی به تحلیل میزان اهمیت نفت خاورمیانه برای آمریکا پرداخت.

نفت خاورمیانه؛ گنجی که آمریکا از آن نمی‌گذرد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیوزویک، پیش از هجوم انگلیس و آمریکا به عراق، تردیدهایی درباره نیت آنها از این اقدام وجود داشت. در ششم فوریه سال 2003 در یک برنامه تلویزیونی از «تونی بلر،» نخست‌وزیر پیشین انگلیس پرسیدند آیا دلیل هجوم به عراق، نفت این کشور بوده است؟ وی در پاسخ گفت:

« اجازه بدهید درباره نفت صحبت کنم... تئوری توطئه برای نفت بسیار پوچ است. مسأله ما نفت نیست بلکه سلاح است.»

اما کمی بعد فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در زمان جنگ عراق نگاهی متفاوت به این موضوع داشت: «البته که جنگ عراق درباره نفت است، ما نمی‌توانیم این موضوع را انکار کنیم.»

حال سؤال اینجاست: نفت چه نقشی در جنگ عراق ایفا کرد؟ اعضای مختلف دولت‌های آمریکا و انگلیس شواهدی را ارائه داده‌اند که براساس آن نفت یکی از دلایل علاقه این دو کشور به خاورمیانه بیان شده است. کنترل ذخایر نفتی عراق همیشه برای شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی هدفی مهم بوده است. اما این موضوع که تنها انگیزه اشغال عراق نفت است، بسیار ساده‌لوحانه است. هجوم این دو کشور به عراق دلایل پیچیده‌ای داشت که برخی از آنها مهم‌تر از مابقی است. اما از نفت به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل اشغال عراق نامبرده می‌شود.

هژمونی جهانی آمریکا –ظرفیتش برای گرفتن دیگر کشورها به منظور حمایت از اهداف اقتصادی و جغرافیای سیاسی خود- کاملاً به شرایطی ناپایدار و مشروط وابسته است.

از دهه 40 تاکنون نفت خاورمیانه یک عنصر حیاتی برای حفظ برتری جهانی آمریکا بوده‌است. در واقع نفت بخش اصلی استراتژی عمومی به منظور حفظ و اعمال قدرت جهانی است. نفت یکی از عوامل اصلی افزایش و ادامه برتری آمریکا و متحدانش بوده است.

اگر یک قدرت هژمونی بخواهد نفوذ اقتصادی و سیاسی خود را در یک منطقه حفظ کند، باید قادر به فراهم کردن منافع متحدانش باشد. متحدان آمریکا از جمله ژاپن و کشورهای اروپا غربی به واردات نفت وابسته هستند. این کشورها از آمریکا انتظار حمایت دارند. از آنجاییکه رقبای احتمالی آمریکا همگی به نفت خاورمیانه وابسته هستند، این کشور با کنترل توزیع این ماده گرانبها سعی در حفظ قدرت خود دارد.

سوال در خصوص نفوذ آمریکا در کشورهای نفتی خاورمیانه پس از جنگ جهانی دوم به شدت مهم شده است. مکتب معروف «کارتر» این توسعه را به طور کامل جمع‌بندی می‌کند:

« اجازه دهید موضع خود را به وضوح بیان کنم: هر تلاش خارجی برای کنترل منطقه خلیج فارس بر ضد منافع آمریکا خواهد بود و ما هر موردی را با تمام توان و حتی با استفاده از نیروی نظامی جواب می‌دهیم.»

به مدت سه دهه و نیم  نفت خاورمیانه یکی از پایه‌های اصلی سیاست در سراسر جهان بوده است. سیاستی که نفت خاورمیانه را برای همیشه در دسترس، ارزان و تحت کنترل آمریکا نگه‌دارد.

آمریکا از پایان جنگ سرد تاکنون جنگ‌های هوایی و زمینی زیادی را در منطقه آغاز کرده است –دو جنگ در عراق، یکی در افغانستان و یکی دیگر در لیبی- و در حال حاضر به آغاز جنگ‌هایی دیگر نیز تهدید می‌کند. هرکدام از این جنگ ها دلیل خاصی داشته، اما یک عامل مشترک بین همه آنها وجود دارد: نیاز به حفظ بهای ازان نفت و ادامه کنترل آمریکا و دوستانش بر طلای سیاه.

آمریکا فقط دنبال خرید نفت نیست، برای اینکار می‌تواند از منابع مالی خود استفاده کند. نیت این کشور پیروزی بر رقبای احتمالی و حفظ کنترلش بر توزیع این ماده گرانبها است. انگلیس نیز از معدود متحدان اروپایی، آمریکا است که از جنگ‌های عراق حمایت کرد. این کشور به دنبال سهم خود از بازار نفت است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۱ تير ۱۳۹۵
امریکا اگه به دنبال نفت می بود الان می رفت همسایه خودش ونزوئلا رو که دارای بزرگترین منابع نفتی جهان هست می گرفت. امریکا خودش در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان است که حتی به کشورهای دیگه هم صادر می کنه. افغانستان هم که نفت نداره. هدف امریکا از شروع جنگ در افغانستان و عراق چیزی خیلی فراتر از چار تا بشکه نفت ناقابل بود. جالب اینه که خود مقامات این کشور از طریق رسانه هاشون خیلی هم بی علاقه نیستند که علت شروع این جنگ ها رو به این مسئله کم اهمیت برای امریکا تقلیل بدهند. میزان تولید صنعتی امریکا بیش از سه برابر مجموع تولیدات ژاپن و چینه. این مورد در مورد اروپا و سایر کشورها هم به همین نسبته. این کشور یه غول صنعتی-نظامی و البته رسانه ایه که می خواد موجودیت خودش رو به هر طریق ممکن تثبیت کنه. به هر حال جنگ برای اقتصاد یک برکته. بخصوص که هزاران کیلومتر دور تر از خاک خودت باشه.
آخرین اخبار