باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

رابطه وزارت بهداشت با هلال احمر؛ تعارف یا همکاری/حکایت ادغام اورژانس و هلال‌احمر چه بود؟

هلال احمر و وزارت بهداشت هرکدام می‌دانند که در حوزه‌های اورژانس، امداد و نجات، توانبخشی و دیالیز باید همکاری داشته باشند اما در عمل هیچ کدام پا را فراتر از حرف نمی‌گذارند.

رابطه وزارت بهداشت با هلال احمر؛ تعارف یا همکاری/حکایت ادغام اورژانس و هلال‌احمر چه بود؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،چندی پیش وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 200 بیمارستان ما در حال حاضر متعلق به هلال‌احمر است، گفت: از آنجا که مردم خیلی به جمعیت هلال احمر اعتماد دارند، این جمعیت می‌تواند کارهایی بیشتر از این از جمله در حوزه توانبخشی را انجام دهد.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که هلال‌احمر به‌عنوان یک مجموعه بزرگ در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با سلامت، توانسته باری از دوش وزارت  بهداشت بردارد؟ اظهار داشت: در یک دوره‌ای قبل از انقلاب خیلی زیاد. بعد از انقلاب هم خیلی کارها کرده؛ اما ما معتقدیم که بیشتر از اینها می‌تواند کمک کند.

وی ادامه داد: چرا می‌گوییم قبل از انقلاب خیلی کمک کرده، چون بیش از 200 بیمارستان ما در حال حاضر متعلق به هلال‌احمر است. این نشان می‌دهد که هلال‌احمر یک شبکه بسیار وسیع درمانی در کشور داشته و مورد اعتماد مردم هم بوده و البته الان هم همین‌طور است و ظرفیت زیادی دارد.

وزیر خاطرنشان کرد: از آنجا که مردم خیلی به جمعیت هلال احمر اعتماد دارند، این جمعیت می‌تواند کارهایی بیشتر از جمله در حوزه توانبخشی را انجام دهد.

*رویدادهای تلخ از موازی‌کاری هلال احمر و اورژانس

رئیس جمعیت هلال احمر با تشریح رویدادهای تلخ در زمینه موازی‌کاری فعالیت‌های اورژانس و هلال احمر در بحث کمک‌رسانی در حوادث جاده‌ای، جدیدترین موضع درباره ورود هلال احمر به عرصه اورژانس جاده‌ای را عنوان کرد.

طی چند ماه گذشته اظهارنظرهای متعددی درباره ادغام اورژانس با هلال احمر مطرح شده و متعاقب آن دیدگاه‌های متفاوتی نیز از هر دو طرف و کارشناسان و مسئولان مرتبط عنوان شده است.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی سکاندار وزارت بهداشت نیز در جدیدترین موضعش در این باره عنوان کرده که همکاری‌ها برای جلوگیری از موازی‌کاری‌هاست، یعنی در جایی که هم وزارت بهداشت و هم هلال‌احمر از یک جا و از مکان بیت‌المال به صورت مشترک استفاده می‌کنند، یکی از آنها این کار را انجام دهد.

حال فرقی نمی‌کند این همکاری در جاده باشد یا در شهر و یا در زمینه توانبخشی؛ برای مثال هلال‌احمر می‌تواند برای تکمیل ناوگان آمبولانس هوایی کشور یا در حوزه پیش‌ بیمارستانی و جاهایی که اورژانس وجود ندارد، مشروط بر آموزش دیدن آنها،‌ به اورژانس پیش‌ بیمارستانی و وزارت بهداشت کمک کند؛ چرا که افرادی که در هلال‌احمر مشغولند آموزش‌های مربوط به اورژانس را طی نکردند، بنابراین به نظر می‌رسد که چیزی نبوده که بخواهد منتفی شود. فکر می‌کنم تا زمانی که رئیس جمعیت هلال‌احمر و دبیرکل این سازمان برنامه‌های خود را تدوین کنند،‌ برای انجام فعالیت‌های مشترک فرصت داریم.

بر این اساس سید امیرمحسن ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر، درباره جدیدترین موضع درباره ورود هلال احمر به عرصه اورژانس جاده‌ای، عنوان کرد: اورژانس پیش بیمارستانی یک شبکه است و روند پیچیده‌ای دارد تا یک فرد بستری شود، اما اورژانس جاده‌ای مقوله‌ای دیگر است که در این زمینه نیز هلال احمر از سال‌های گذشته فعال بوده و تمام این فعالیت‌ها نیز برای سلامت مردم است.

وی ادامه داد: فعالیت‌ها و وظایف نیروهای امدادی هلال احمر در حوادث جاده‌ای معطوف بر امداد و نجات و رهاسازی مصدومان در تصادفات است که در نهایت اورژانس با تحویل این مصدومان آنها را به بیمارستان انتقال می‌دهد.

ضیایی خاطرنشان کرد: متاسفانه در گذشته موازی‌کاری‌های بین هلال احمر و اورژانس رخ داده، مثلاً زمانی نیروهای امدادی هلال احمر فرد مصدوم را از صحنه تصادف رهاسازی می‌کردند اورژانسی نبود که تحویل بگیرد و یا برعکس؛ زمانی اورژانس سریع‌تر به صحنه حادثه می‌رسید و نمی‌توانست مصدوم را از صحنه تصادف بیرون بکشد، بنابراین در اینجا فقط این مردم هستند که ضرر می‌کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: بر این اساس باید این همکاری اورژانس و هلال احمر را نه در مسیر ادغام بلکه در مسیر هم‌افزایی به صورت مدیریتی و نرم‌افزاری حل کینم.

*ادغام اورژانس با هلال‌احمر منتفی شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن استقبال از ارائه خدمات توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در عین حال با اشاره به خدمات داوطلبانه و امداد و نجات این سازمان مردم‌نهاد، گفت: لازم است دستگاه‌های مختلف از موازی‌کاری با جمعیت هلال‌احمر پرهیز کنند.

سیدحسن هاشمی در حاشیه برنامه "نشان مهربانی" که از سوی جمعیت هلال‌احمر در محل دریاچه چیتگر برگزار شد، درباره فعالیت‌های نیروهای داوطلب جمعیت هلال‌احمر، گفت: به شخصه بیشتر در ایام نوروز و همچنین حوادثی نظیر سیل ایلام، شاهد کمک‌های مردمی بوده‌ام. البته می‌توان بسیار بیشتر از اکنون از ظرفیت کمک‌های مردمی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: لازم است دستگاه‌هایی که با جمعیت هلال‌احمر موازی‌کاری می‌کنند، از این امر پرهیز داشته باشند، چراکه موازی‌کاری‌ها در ارائه خدمات مطلوب و بموقع اختلال ایجاد می‌کند.

وزیر بهداشت همچنین درباره خدمات توانبخشی جمعیت هلال‌احمر نیز گفت: ما از خدمات توانبخشی هلال‌احمر استقبال می‌کنیم. همچنین از هلال‌احمر خواسته‌ایم که اگر علاقه‌مند باشند در هر استان نسبت به راه‌اندازی بیمارستان‌های توانبخشی اقدام کنند.

*حمایت وزیر بهداشت از ارسال داروهای خاص به درب منزل بیماران

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت داروخانه‌های هلال‌احمر نیز گفت: آن دسته از داروخانه‌هایی که مجوز فعالیت دارند، بسیار خوب است و از آن حمایت می‌کنیم. این داروخانه‌ها بسیار به نظام سلامت کمک می‌کنند. البته بعید می‌دانم که داروخانه غیرقانونی و بدون مجوز هم وجود داشته باشد.

وی ارسال داروهای بیماران خاص به درب منزل آنها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این موضوع نیز کاری انسان‌دوستانه است. خیلی وقت است که از سازمان غذا و دارو خواسته‌ایم تا در این زمینه اقدام کند. در این بحث پیک‌های موتوری و پست می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند چراکه مواردی را شاهد بوه‌ایم که رفت و آمد بیماران از شهرستان‌ها به مراکز استان‌ها جهت تامین دارو منجر به تصادف و معلولیت شده است. خوشحال می‌شویم که هلال‌احمر بتواند در این زمینه اقدام کند.

وزیر بهداشت درباره نحوه تعامل هلال‌احمر و وزارت بهداشت نیز گفت: بیش از 20 سال است که با دکتر ضیایی (رییس جمعیت هلال‌احمر) در زمینه کارهای دانشگاهی آشنا هستم، البته دکتر ضیایی مدتی نیز در سمت معاونت آموزشی وزارت بهداشت بودند و پس از آن در جمعیت هلال‌احمر در حال فعالیت هستند. افتخار می‌کنم که دوستان نظام سلامت همراه یکدیگر فعالیت دارند. امیدوارم این هم‌افزایی در همه ارکان کشور وجود داشته باشد و همه با هم کار کنند.

*عدم پذیرش بیماران آمبولانس‌های هلال‌احمر از سوی بیمارستان‌ها تخلف است

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره عدم پذیرش بیمارانی که از سوی آمبولانس‌های هلال‌احمر به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند، گفت: این کار خلاف است. بیمارستان‌ها باید این بیماران را نیز پذیرش کنند. اگر مورد خلافی وجود دارد حتما به ما گزارش کنید. از امدادگران هلال‌احمر ممنونیم، چراکه بخشی از زحمات ما را به دوش می‌کشند. باز هم تاکید می‌کنم اگر موردی در این زمینه وجود دارد گزارش کنید تا پیگیری کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سرانجام هم‌افزایی اورژانس با هلال‌احمر گفت: این موضوع منتفی شده است.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این برنامه، به سه تن از پزشکان داوطلبان هلال‌احمر مدال مهربانی اهدا کرد.

*هیچ ادغامی با اورژانس و امداد و نجات جمعیت هلال احمر صورت نمی‌گیرد

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: هیچ ادغامی درباره اورژانس وزارت بهداشت و امداد و نجات هلال احمر مطرح نیست .

سید امیر محسن ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص بحث ادغام اورژانس وزارت بهداشت و امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد: با توجه به این که جمعیت هلال احمر سازمان غیر دولتی بوده  در صورتی که وزارت بهداشت دولتی است، در همین راستا هیچ گونه ادغامی بین اورژانس و امداد و نجات جمعیت هلال احمر مطرح نیست.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به اینکه سازمان جوانان به عنوان یکی از بخش‌های مهم جمعیت هلال احمر محسوب می شود افزود: در حال حاضر 2میلیون نفر در سازمان جوانان و داوطلبان فعالیت داشته و از ظرفیت‌های افراد شایسته در جمعیت احمر استفاده خواهیم کرد.

*درخواست وزیر بهداشت از هلال احمر

 سیدحسن هاشمی  درباره آخرین اقدامات انجام شده جهت هم افزایی اورژانس با هلال احمر، گفت: قرار بود که وزارت بهداشت همکاری های خود را در همه زمینه ها از جمله در بحث اورژانس با هلال احمر توسعه دهد.

وی با بیان اینکه این همکاری ها برای جلوگیری از موازی کاری هاست، افزود: یعنی در جایی که هم وزارت بهداشت و هم هلال احمر از یک جا و از مکان بیت المال به صورت مشترک استفاده می کنند، یکی از آنها این کار را انجام دهد. حال فرقی نمی کند این همکاری در جاده باشد یا در شهر و یا در زمینه توانبخشی.

*همکاری با هلال احمر به معنای واگذاری اورژانس نیست

وی با تاکید بر اینکه این موضوع به معنای واگذاری اورژانس به هلال احمر و پذیرش آنها نیست، اظهار کرد: برای مثال هلال احمر می تواند جهت تکمیل ناوگان آمبولانس هوایی کشور یا در حوزه پیش بیمارستانی و جاهایی که اورژانس وجود ندارد مشروط بر آموزش دیدن آنها، به اورژانس پیش بیمارستانی و وزارت بهداشت کمک کند، چرا که افرادی که در هلال احمر مشغولند آموزش های مربوط به اورژانس را طی نکرده اند.

هاشمی تصریح کرد: بنابراین به نظر می رسد که چیزی نبوده است که بخواهد منتفی شود. فکر می کنم تا زمانی که رییس جمعیت هلال احمر و دبیرکل این سازمان برنامه های خود را تدوین کنند، برای انجام فعالیت های مشترک فرصت داریم.

*حلقه مفقوده توانبخشی در کشور

وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه ارزیابی شما از عملکرد هلال احمر در حوزه های توانبخشی و درمان چیست؟ گفت: ما اقدام زیادی از سوی هلال احمر در حوزه های درمان و توانبخشی شاهد نبودیم و تنها دو الی سه مرکز این جمعیت در این حوزه ها فعالیت می کنند.

هاشمی با اشاره به لزوم توجه بیشتر هلال احمر به این دو حوزه و به ویژه توانبخشی، ادامه داد: انتظار ما این است که هلال احمر در سراسر کشور مراکزی را دایر کرده و این حلقه مفقوده یعنی توانبخشی که بسیار حائز اهمیت است را ایجاد کند.

*استقبال وزارت بهداشت از فعالیت هلال احمر در حوزه درمان

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت از فعالیت و همکاری هلال احمر در حوزه درمان نیز استقبال می کند. بر این اساس امیدواریم این جمعیت در مناطق محروم و نقاط دور دست را احیا کند و بخشی از منابع هلال احمر در اختیار درمان مردم قرار گیرد.

*آمادگی وزارت بهداشت برای واگذاری خدمات دیالیز به هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر، از اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای واگذاری تمامی خدمات دیالیز سراسر کشور به هلال احمر خبر داد.

سید امیرمحسن ضیائی در مراسم افتتاح مرکز همودیالیز رضویان شاهرود، افزود: بیش از 50 سال قبل مرحوم رضویان زمین مرکز همودیالیز را به نیت ساخت مرکز درمانی به جمعیت هلال احمر صلح کرد و این جمعیت نیز برای تحقق نیت آن مرحوم مرکز همودیالیز رضویان شاهرود را راه اندازی کرد.

وی با بیان اینکه راه اندازی مرکز همودیالیز رضویان شهرستان شاهرود صدقه جاریه برای مرحوم رضویان است تاکید کرد: این صدقه جاریه برای آن مرحوم تا زمانی که بیماران دیالیز از خدمات درمانی این مرکز بهره مند می شوند، محسوب خواهد شد.

ضیائی به زحمات مرحوم مهدی داوودی که قبل و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی رئیس جمعیت هلال احمر شاهرود بود اشاره کرد و افزود: در مجاورت زمین اهدایی مرحوم رضویان ساختمان جمعیت هلال احمر شاهرود قرار داشت  که برای ساخت پروژه مرکز همودیالیز مورد استفاده قرار گرفت و این نشان می دهد که انجام امورات خیر، توسعه در مسیر خدمت رسانی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، کمک به سلامت مردم در عین حفظ کرامت انسانی است، تصریح کرد: این عمل جزو وظایف اصلی جمعیت هلال احمر است که در سراسر دنیا به آن جامه عمل پوشانده است.

به گفته ضیائی، جمعیت هلال احمر ایران جزو 5 جمعیت هلال احمر برتر دنیا محسوب می شود که در 20 کشورخدمات داوطلبانه انجام می دهد.

*وزارت بهداشت به دنبال واگذاری بخش های بسیاری از مسئولیت حوزه درمان است

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه در گذشته، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مختص هلال احمر بود، یادآور شد: متاسفانه در یک حرکت شتابزده ارائه خدمات درمانی به وزارت بهداری واگذار شد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت، اکنون هم می بایست بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نظارت کند و هم در کنار نظارت، به تولیت و ارائه خدمات نیز بپردازد که این موضوع باعث می شود وزارت بهداشت در مقوله نظارت به درستی عمل نکند.

ضیائی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت قصد دارد با یک فرایند زمان بندی شده  بخش هایی بسیاری از مسئولیت حوزه درمان را واگذار کند تا تنها در ارئه خدمات درمانی نظارت داشته باشد، اضافه کرد: جمعیت هلال احمر برای کمک به تولیت درمان وارد عمل شده است و در آینده ای نزدیک فعالیت های گسترده ای انجام خواهد داد.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر این جمعیت با وزارت بهداشت در حال مذاکره است تا ارائه تمامی خدمات دیالیز در سراسر کشور را به عهده بگیرد.

*هلال احمر آماده پذیرش بخش هایی از حوزه درمان است

ضیایی، وزارت بهداشت را پس از وزارت اموزش و پرورش با 420 هزار پرنسل دارای بشترین نیروی انسانی دانست و تاکد کرکد: وزارت بهداشت در حال اجرای طرح تحول سلامت در سراسر کشور است که این طرح نیازمند حضور 110 هزار پرستار است اما امکان جذب نیرو از سوی دولت به دلیل فربه شدن بدنه آن وجود ندارد، چرا که وزارت بهداشت تنها مجوز ۷ هزار استخدام را می تواند اخذ کند.

به گفته وی در حال حاضر با اجرای طرح تحول سلامت وضعیت پرداخت از جیب مردم کاهش یافته اما ارائه خدمات به شدت احساس می شود.

رئیس جمعیت هلال احمر تاکید کرد: با ایجاد فرصت برای اشتغال بخش های خصوصی و غیر دولتی، که بهترین بسترها و ابزار آن در جمعیت هلال احمر وجود دارد، عملکرد بهتری در زمینه سلامت خواهیم داشت و ارائه خدمات از سوی دولت، مطلوب تر خواهد شد.

*کمبود هزار دستگاه دیالیز در کشور

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در حال حاضر 23 هزار و 800 دیالیزی در کشور وجود دارد افزود:  سالانه 3 هزار پیوند کلیه در کشور صورت می گیرد و سالانه 4 هزار بیمار به تعداد بیماران دیالیزی کشور اضافه می شود و با تمام تلاشی که در زمینه پیوند کلیه انجام می شود همچنان در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

وی به کمبود یک هزار دستگاه دیالیز در کشور اشاره کرد و گفت: مرکز همودیالیز شاهرود دارای پیشرفته ترین دستگاه های دیالیز است علاوه بر آن جمعیت هلال احمر در ساخت فیلترها و تولید مایع دیالیز فعالیت می کند و به نوعی زنجیره ورود و تولید آن را در اختیار دارد.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر مرکز همودیالیز رضویان شاهرود نخستین مرکز در کشور نخواهد بود و جمعیت هلال احمر راه اندازی مراکزی مشابه این مرکز را در دستور کار خود دارد.

وی از حمایت های مستمر و همه جانبه دکتر جلالی، نمانیده مردم شاهرود و میامی از جمعیت هلال احمر تقدیر و تشکر کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر پس از بازدید از مرکز همودیالیز رضویان شاهرود با حضور بر بالین بیماران دیالیزی از آنان دلجویی و جویای روند درمان این بیماران شد.

*کمک به وزارت بهداشت برای کاهش اشغال تخت های دیالیز

رئیس سازمان تجهیزات پزشکی جمعیت هلال احمر گفت: با ورود اولین دستگاه دیالیز پیشرفته به سیستم درمانی، طول عمر بیماران دیالیز 40 درصد افزایش می یابد.

فلاح با رونمایی از ورود  دستگاه پیشرفته دیالیز(5008) در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران هلث، با اشاره به این که روش های درمانی و تجهیزات پزشکی برای بالا بردن طول عمر بیماران و کاهش عوارض بیماری ها در حال پیشرفت است، گفت: دستگاه دیالیزی که امروز به همت سازمان تجهیزات پزشکی جمعیت هلال احمر وارد سیستم درمان کشور شد تحول و نو آوری بزرگی در سبک های درمان دیالیز به حساب می آید.

وی با بیان این که هزینه این دستگاه تفاوت بسیار کمی با نمونه های مورد استفاده دارد  و هزینه قابل توجهی به بیمار تحمیل نمی کند، افزود: ورود این دستگاه با تکنولوژی بالا برای درمان بیماران دیالیزی بدحال، تحولی بزرگ است.

رئیس سازمان تجهیزات پزشکی جمعیت هلال احمر با اشاره به این که با ورود دستگاه دیالیز جدید، برای اولین بار سیستم دیالیزHDF وارد سیستم درمانی کشور می شود، تصریح کرد:  این دستگاه طول عمر بیماران دیالیزی را 40درصد افزیش  داده و از عوارض قلبی و عروقی ناشی از دیالیز می کاهد؛ بر همین اساس ضریب اشغال تخت های دیالیز بیمارستان ها براثر عوارض قلبی نیز  کاهش می یابد و عملا کمک بزرگی برای کاستن از میزان اشغال تخت های دیالیز به وزارت بهداشت است.

وی با بیان این که در حال حاضر خدمات و پشتیبانی50درصد از دستگاه های دیالیز کشور توسط جمعیت هلال احمر صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: حداقل یک دستگاه دیالیز 5008 در مراکز دیالیز کشور لازم است.

فلاح همچنین یکی از برنامه های مهم سال آتی سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر را بومی سازی محصولات همودیالیز و تولید آن دانست.

وی با اشاره به استقبال قابل قبول بازدید کنندگان داخلی و خارجی از غرفه های سازمان تجهیزات پزشکی جمعیت هلال احمر در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران هلث، گفت: در بخش تجهیزات پزشکی فیلترهایی با تکنولوژی بالا که در عمل جراحی های قلب کاربرد دارد و دستگاه دیالیز بیماران بدحال به عنوان محصولات جدید این سازمان در نمایشگاه عرضه شده است.

رئیس سازمان تجهیزات پزشکی جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در بخش دارو نیز چندین محصول وارد  چرخه تولید این سازمان و عرضه شده است.

*پیشنهاد وزیر بهداشت به هلال احمر برای ایجاد سازمان توانبخشی

وزیر بهداشت، ضمن پیشنهاد ایجاد سازمان توانبخشی با مشارکت جمعیت هلال احمر گفت: تجهیزات و امکانات توانبخشی جمعیت هلال احمر بسیار خوب و ویژه است و لازم است سرمایه گذاری های لازم برای تقویت آن فراهم شود تا مراکز توانبخشی در کشور گسترش یابند.

سید حسن هاشمی در بازدید از تجهیزات توانبخشی بیمارستان نور افشار جمعیت هلال احمر با قدردانی از خدمات ارزنده این بیمارستان افزود: بنظر می رسد مردم از خدماتی که در این بیمارستان ارائه می شود، رضایت دارند چرا که امکانات بیمارستان نور افشار این جمعیت بسیار خوب و ویژه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هموطنان برای انجام اعمال جراحی هزینه های سرسام آوری را پرداخت می می کنند که پس از آن نیاز به خدمات توانبخشی دارند، اضافه کرد: مراکز توانبخشی در کشور بسیار کم است و خدمات توانبخشی تنها توسط بیمارستان جمعیت هلال احمر و یک یا دو بیمارستان دیگر ارائه می شود.

هاشمی افزود: ارائه خدمات توانبخشی در کشورمورد غفلت واقع شده و جمعیت هلال احمر این پتانسیل را دارد که با تشکیل تیمی متشکل از دو بخش دولتی و مردمی سازمان توانبخشی را تشکیل دهد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه برای تشکیل سازمان توانبخشی تمام توان خود را به کار می گیرم، تصریح کرد: علاقمند به یاری و کمک در این زمینه هستم تا بتوانیم سازمانی با عنوان سازمان توانبخشی در کشور داشته باشیم چرا که مطمئنا نمایندگان مجلس و دولتمردان نیز از تشکیل این سازمان حمایت خواهند کرد.

وی به صحبت هایی برای تشکیل سازمان توانبخشی با مشارکت جمعیت هلال احمر اشاره و اذعان کرد: سازمانی تحت عنوان سازمان توانبخشی به ثبت برسانیم و سرمایه گذاری های لازم برای تقویت آن فراهم شود تا مراکز توانبخشی در کشور گسترش یابند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امیدواریم سایر دستگاه ها نیز همانند جمعیت هلال احمر در امر درمان کمک رسان باشند، اظهار کرد: افرادی که به بیمارستان نور افشار مراجعه می کنند افرادی نیازمند مساعدت و کمک هستند و معمولا خدمات درمانی مورد نیاز این افراد به صورت مستمر و در دراز مدت مرتفع خواهد شد و می طلبد تا ارگان هایی همچون بنیاد مستضعفان نیز به کمک بشتابند و بخشی از هزینه های درمانی بیماران را تقبل کنند.

وی در خصوص خدمات و تجهیزات بیمارستان فوق تخصصی توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: مشاهده امکانات این بیمارستان باعث خوشحالی است اما اینکه مراکزی که چنین خدمات توانبخشی را ارائه می دهند بی نظیر است باعث می شود که تمامی مردم نتوانند از خدمات توانبخشی مورد نیاز خود استفاده کنند.

هاشمی افزود: تعداد این مراکز بایستی آنقدر زیاد باشد که تمامی افراد جامعه بتوانند امکانات توانبخشی را در هر نقطه از کشور در دسترس داشته باشند.

*تعارف و دیگر هیچ

تمام صحبت‌هایی که وزیر بهداشت و رئیس جمعیت هلال احمر طی چند سال گذشته داشتند، بیشتر تعارف بود و تاکنون اتفاقی رخ نداده است.

حوزه توانبخشی همچنان متولی ندارد و بیماران دیالیزی سرگردان هستند. در جاده‌ها نیز مردم نمی‌دانند هنگام بروز حادثه باید با 115 تماس بگیرند تا 112، چرا که مشخص نیست کدام یک پایگاهشان نزدیکتر است است و زودتر سر صحنه حاضر می شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار