دبیر کمیته فنی شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: جز شهرستان گچساران که 40 درصد آب شرب آن از طریق سد کوثر تأمین می‌شود

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛محمدعلی محسنی‌فر با اشاره به ماهیت شرکت آب منطقه‌ای و زمان آغاز به کار این شرکت در استان اظهار کرد: سازمان‌های آب منطقه‌ای که قبلا چند استان به صورت مشترک با هم بودند در سال 85 با تصویب مجلس به شرکت‌های آب منطقه‌ای استانی تبدیل شدند.

دبیر کمیته فنی شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از مزایای این شرکت را تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت، مدیریت و نظارت بر این حوزه‌هاست، تصریح کرد: توزیع آب در مقیاس شهری با آب و فاضلاب شهری و در مقیاس روستایی با آب و فاضلاب روستایی بوده که خوشبختانه همکاری‌های لازم در این خصوص صورت می‌گیرد.

محسنی‌فر ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ شرایط جغرافیایی میزان بارندگی در آن به نسبت کشور بسیار بالا و به مقیاس جهانی نزدیک است.

وی با تأکید بر اینکه میزان بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط جغرافیایی بسیار بالا است، گفت: متأسفانه در سطح استان در خصوص مهار و ذخیره‌سازی آب‌های سطحی و زیرزمینی اقدامی صورت نگرفته و استان در خصوص تأمین آب متناسب با شرایط کشور پیش نرفته است.

وی با بیان اینکه بعد از جنگ به صورت انقلابی توجه خوبی به سدسازی شد، گفت: در آن دوران نیروهای فنی در مجموعه وزارت نیرو بسیج و به صورت کارشناسانه اقدام به سدسازی کردند که متأسفانه استان کهگیلویه و بویراحمد نتوانست از این پتانسیل استفاده کند.

دبیر کمیته فنی شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: شرایط انسانی، مدیریتی و طبیعی از آسیب‌هایی بود که استان کهگیلویه و بویراحمد نتوانست از شرایط آن دوران برای سد سازی استفاده کند.

محسنی‌فر با بیان اینکه تا قبل از سال 85 اقدامات خوبی از جمله زهکشی در مناطق مختلف استان صورت گرفت، تصریح کرد: از اقدامات مهم در حوزه سدسازی احداث سد کوثر و سد شاه قاسم بود که سد کوثر با محوریت تهیه آب شرب بنادر و حوزه‌‌های خلیج فارس و دشت‌های لیشتر و خیرآباد بود و به جهت اینکه تولید آب این سد در استان بود بخشی از تخصیص منابع آب را اخذ کردیم.

وی در خصوص سد شاه قاسم اذعان کرد: سد شاه قاسم با حجم 9 میلیون متر مکعب در زمانی که به صورت انقلابی اقدام به سدسازی می‌کردند این سد احداث شد ولی مطالعات علمی لازم در این خصوص صورت نگرفت و این سد با مشکلاتی مواجه است.

دبیر کمیته فنی شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: متأسفانه به دلیل عدم کار کارشناسی نشت آب در سد شاه قاسم به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را ذخیره کرد و هم‌اکنون این سد بلااستفاده باقی مانده است.

محسنی‌فر تصریح کرد: اولویت کار تمامی مسؤولان تأمین آب شرب بوده که محوریت سد کوثر تأمین آب شرب است.

وی با بیان اینکه تأمین آب شرب از ضروریات هر منطقه است، گفت: جز شهرستان گچساران که 40 درصد آب شرب آن از طریق سد کوثر تامین می‌شود برای تأمین آب شرب دیگر شهرستان‌های استان فکری نشده است.

وی اذعان کرد: شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و از شهرهای مهاجرپذیر محسوب می‌شود ولی متأسفانه هنوز در تأمین آب شرب آن اقدام عملی صورت نگرفته است.

دبیر کمیته فنی شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد برای تأمین آب روی الفبای آن مانده است، گفت: باید برای تمامی شهرها با اولویت جمعیت بحث سدسازی و مهار آب را داشته باشیم تا با مشکلات کم آبی مواجه نشویم.

انتهای پیام /ف

برچسب ها: تامین ، آب شرب ، بارندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.