براساس افسانه قدیمی در زیر دریاچه زریوار شهری مدفون شده است که این روزها با ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه این د ریاچه گویا این افسانه به نوعی در حال به واقعیت پیوستن است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،دریاچه زریوار به عنوان بزرگترین اب شیر ین کشور  و مامنی برای حیات وحش متاسفانه از تهدیدات مختلفی از جمله ورود فاضلاب، سوء مدیریت و ساخت و سازهای غیر مجاز رنج می برد .

در این میان انچه شاید بیش از همه نمایان باشد ساخت خان های مسکونی و باغ های شخصی در حاشیه و حریم دریاچه می باشد که هر روز به تعداد انها افزوئده می شود و کسی هم جلودار ان نیست .

محمد احمدی یکی از بناهایی که در حال ساخت واحد مسکونی در حریم این د ریاچه است می گوید:برای ساخت خانه در این بخش هیچکونه نظارت خاصی وجود نداردو امتیازات اب، برق، گاز، تلفن نیز به این خانه ها داده می شود.

حسینی فعال زیست محیطی نیز با اظهار ناراحتی از ساخت وسازهای غیر مجاز در حریم دریاچه زریوارمیگوید:این بخش بدلیل ابو هوای مناسب و طبیعت زیبایی که دارد مورد طمع فرصت طلبان زیادی قرار می گیرد که به انحای مختلف مجوز ساخت خانه ها و احداث باغ را می گیرند و به این ترتیب روز بهروز از حریم دریاچه و حیات گیاهی  و جانوری ان کاسته می شود.

کر یمی شهردار مریوان در باره ساخت و سازهای غیر مجاز در این منطقه  می گوید:از ابتدای امسال هیچگونه مجوزی برای ساخت و ساز در کنار این دریاچه صادر نشده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

فلاحی فرماندار مریوان هم در این باره گفت:ساخت و ساز در کنا دریاچه کاملا متوقف شده و تعداد 229 پرونده ساخت و ساز غیر مجاز در حاشیه تالاب باز و در دست پیگیری است.  

نام اصلی دریاچه زریبار «زیراوبار» بوده است که به زبان کردی به معنی آب کف کنار است. چون آب این دریاچه از چشمه‌های در کنار آن تأمین می‌شود، نام زریبار را می‌توان تغییر یافته این نام دانست.

از پوشش‌های گیاهی دریاچه می‌توان به گیاهان شناور چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و از گیاهان حاشیه‌ای می‌توان به گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی،  بزواش،جگن و نعناع اشاره کرد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی،: ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده و فیتوفاک از ماهیهای این دریاچه است.

در حال حاضر بیش از ۳۱ گونه پرنده بومی و مهاجر زندگی می‌کنند که از این تعداد تقریباً ۱۴ گونه بومی و مابقی انواع پرندگان مهاجرند. اردک سرحنایی و سرسبز و حواصیل خاکستری از پرنده های  با اهمیت و ارزشمند این تالاب به شمار می‌آیندکه متاسفانه بدلیل این ساخت و ساز های غیرقانونی و بدون مجوز شاهد تحلیل و از بین رفتن انها هستیم. 

امیدواریم با همکاری مردم و مسئولین دیگر شاهد رشد قارچ گونه اینگونه ساخت و سازها نباشیم و این در یاچه بکرو زیبا همچنان در غرب کشور بدرخشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.