سهم 7 درصدی آتش سوزی ها تخریب منابع طبیعی استان را به همراه داشت.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اعلام اینکه سهم آتش سوزی ها از تخریب مراتع استان7 درصد است، بیان کرد: بیشترین احتمال بروز حریق عموما از اواسط خرداد لغایت اواخر مهرماه هر سال انجام می گیرد و بسته به وضعیت بارندگی های بهاره و پاییزه گاها این بازه زمانی اندکی جابجا یا افزایش و کاهش می یابد.

اسکندری افزود: 82 مورد حریق به مساحت 804 هکتار در سال گذشته در مناطق مختلف استان روی داد که سهم شهرستان های زنجان و طارم به ترتیب43 و 27 فقره گزارش شد.

وی بیان کرد: در تشریح دلایل عمده افزایش آتش سوزی در عرصه های ملی در سال جاری ادامه داد: افزایش چشم گیر بارندگی پاییز و زمستان منتهی به بهار، گرمای شدید و زودرس بهار، وجود بادهای گرم و نسبتا شدید در کل فصل بهار، بازخورد اجتماعی برخورد ادارات منابع طبیعی با تخلفاتی چون چرای غیر مجاز، چرای سنگین یا زودتر از موعد در این امر دخیل بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان بیان کرد :نبود امکانات پیشرفته مناسب جهت اطفاء حریق خصوصا در مناطق جنگلی و صعب العبور و فقدان اعتبار کافی جهت تامین تجهیزات از دلایل آتش سوزی ها است.

اسکندری افزود: درباره وضعیت توزیع نیروهای حفاظتی استان و مقایسه آن با نرم کشوری افزود: تعداد کل پرسنل 24 نفر است که با درنظر گرفتن نرم کشوری و مساحت جنگل و مراتع استان 68 نفر کمبود پرسنل در این بخش داریم.

وی با بیان اینکه راهکارهای پیشنهادی جهت پیشگیری و کنترل حریق می باشد گفت: تهیه یک فروند پهباد برای مدیریت بحران استان برای اطلاع سریع از کمیت و کیفیت حریق خصوصا در مناطق صعب العبور، تخصیص اعتبار ویژه جهت تامین تجهیزات نوین پیش بینی ، اطلاع و کنترل حریق و تامین نیروی انسانی مجرب وایجاد انگیزه کافی درپرسنل حفاظت در کنار تشکیل کلاس های ترویجی توسط مدیریت های جهاد کشاورزی برای پیشگیری از آتش زدن عمدی مزارع ضروری است.

وی اهتمام ادارات راه و شهر سازی در جهت حفظ و پاکسازی حرایم جاده ها را یادآور شد و افزود: تقویت اعتبارات ادارات منابع طبیعی در بخش ترویج و آموزش فرهنگ منابع طبیعی و همکاری ادارات هواشناسی در پیش بینی و هشدار دوره های شدید گرمایی در کاهش حریق های احتمالی ضروری است.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.