ارگ دولت آباد شهرستان اسفراین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مدیر کل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت : بر اساس بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی تاریخی کشور در فهرست آثار ملی ، اثر فرهنگی تاریخی"ارگ دولت آباد" با شماره 31524 در تاریخ 24/3/1395 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

محمد سویدانلویی افزود: تعدا آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی در استان 557 اثر است که از این تعداد 468 اثر تاریخی ابنیه محوطه تپه و... ،42 اثر طبیعی و 47 اثر ناملوس را شامل می شود.

وی با بیان اینکه این بنای با ارزش که در کنار مسیر اصلی جاده ارتباطی سبزوار و اسفراین واقع شده دارای یک ارگ حکومتی و یک بخش مسکونی که اهالی روستا در آن زندگی میکنند ،گفت : این مجموعه از دوبخش تشکیل شده، ارگ که در جنوب واقع شده و با پلان تقریباً مربع شکل به ابعاد 62*63 متر و شارستان که در شمال ارگ واقع و به صورت مستطیل شکل که به ابعاد 231*254 متر است.

سویدانلویی افزود: ارگ حکومتی زمان آبادی داری 4 برج دفاعی و بارو های طویلی بوده که اطراف آن را محصور ساخته و دارای یک دروازه در جبهه شمالی که به داخل شارستان باز می شده و دارای تزئینات گچی است که خوشبختانه هنوز شواهدی از این تزئینات باقی مانده است.

بیشترین فضا های مسکونی باقی مانده در آخرین دوره سکونت در بخش شارستان در جنوب شرقی آن بوده که تمام فضاها از خشت خام و با سقف منحنی پوشش داده شده اند که تنوع در نوع سقف ها و پوشش های قابل بررسی و حائز اهمیت است که استفاده از چوب کمتر به چشم می خورد.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.