سخنگوی والی بامیان با اشاره به هجوم قاچاقچیان آثار باستانی به این ولایت از دستگیری 2 قاچاقچی این آثار همراه با دستگاه‌های پیشرفته و تجهیزات مختلف خبر داد.

2 قاچاقچی آثار باستانی در بامیان دستگیر شدندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «عبدالرحمن احمدی» سخنگوی والی بامیان با بیان اینکه گروه‌های مافیایی اطلاعاتی کافی از آثار باستانی این ولایت دارد، بامیان را مهم‌ترین و بهترین شهر گردشگری افغانستان خواند.

وی با اعلام دستگیری 2 قاچاقچی آثار باستانی که مصمم به انجام فعالیت‌های غیرقانونی در آثار باستانی بامیان بودند، گفت: این افراد در شهرستان «یکاولنگ» با دستگاه گنج یاب همراهشان دستگیر شده و هم‌اکنون در اختیار نیروهای امنیتی قرار دارند.

این در حالی است که هیچ آثار باستانی و تاریخی مهم در شهرستان یکاولنگ نیست، اما سخنگوی والی بامیان با تأکید بر باستانی بودن این ولایت گفت: احتمالاً در هر منطقه‌ای بامیان آثار باستانی زیادی وجود داشته باشد.

اطلاعات گروه‌های مافیایی از آثار باستانی

احمدی که با فارس سخن می‌گفت با بیان اینکه احتمالاً افراد دستگیر شده با گروه‌های قاچاقچی و مافیایی در ارتباط باشند، افزود: اکثر گروه‌های مافیایی برای پیدا کردن آثار باستانی به تحقیقات گسترده دست زده و مناطقی که آثار باستانی در آن باشد را زیر نظر دارند.

وی با اشاره به نهایی نشدن تحقیقات از این 2 قاچاقچی آثار باستانی، گفت: امکان دستگیری گروه‌های مرتبط با این افراد وجود داشته و مسائل دیگری از پشت دستگیری این افراد آشکار شود.

سخنگوی والی بامیان با تأکید بر لزوم دستگیری تمام قاچاقچیان آثار باستانی، گفت: اداره محلی بامیان بویژه ریاست امنیت ملی این ولایت هر قاچاقچی آثار باستانی را دستگیر و بر اساس قانون مجازات می‌کند.

ویژگی‌های دستگاه و اسناد به دست آمده

وی با بیان اینکه همراه این 2 قاچاقچی یک دستگاه گنج‌یاب همراه با تجهیزات همراه آن به دست نیروهای امنیتی افتاده گفت: این دستگاه از طریق صوتی، تصویری و فیزیکی آثار باستانی را از یکدیگر تفکیک می‌کند.

عبدالرحمن احمدی افزود: 3 جلد کتاب راهنمایی آثار باستانی و یک قراردادنامه که بین این افراد، فروشنده و انتقال‌دهنده امضا شده بود نیز از این 2 قاچاقچی به دست نیروهای امنیتی افتاده است.

وی تصریح کرد: اسناد به دست آمده از 2 قاچاقچی آثار باستانی نشان می‌دهد که گروه‌های مافیایی و قاچاقچی به دنبال قاچاق آثار باستان ولایت بامیان است.

هجوم قاچاقچیان آثار باستانی در بامیان

احمدی در پاسخ به این پرسش که آمار قاچاقچیان آثار باستانی طی سال‌های اخیر افزایش یافته یا کاهش و همچنین آمار آثار قاچاق‌شده در جریان یکسال اخیر به چند مورد می‌رسد، گفت: آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد که نشان دهد روند قاچاق آثار باستانی کاهش یافته یا افزایش، اما گمانه‌ها بر این است که بامیان با توجه به آثار باستانی آن، بیشتر هدف تهاجم و حضور قاچاقچیان قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: گروه‌های مافیایی که اطلاعات کافی در مورد مکان و نوع آثار باستانی دارند با استفاده از تاریکی شب در برخی مناطق حضور یافته و اقدام به کاوش و قاچاق آثار باستانی می‌کنند.

بامیان؛ مهم‌ترین شهر گردشگری افغانستان

این در حالی است که اکثر کارشناسان اجتماعی افغانستان، بامیان را مهم‌ترین شهر تاریخی این کشور می‌دانند.

بامیان که «مجسمه‌های بودا»، «بند امیر»، «شهر غلغله»، «شهر ضحاک»، «دره فولادی»، «دره آجر»، «شهر بربر» و «دره اژدر» گردشگران زیاد داخلی و خارجی را به جود جذب کرده که درآمد هنگفتی برای این ولایت دارد.

با این حال، سخنگوی والی بامیان با بیان اینکه از آمار دقیق درآمد این ولایت از ناحیه گردشگری اطلاعات کافی ندارد، اما گفت: در جریان سال گذشته بیشترین آمار گردشگران را داشتیم.

وی افزود: در جریان گرمای سال گذشته بیش از 140 هزار گردشگر تنها از «بندامیر» ولایت بامیان بازدید کرده است.

بامیان شهر تاریخی، متمدن، امن و با ثبات افغانستان است که در جریان سال‌های گذشته حتی یک گلوله در مرکز آن شلیک نشده است.

/انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار