كمبود ویتامین به ویژه ویتامین‌های گروه b می‌تواند علایمی مانند درماتیت سبوره را بروز دهد یكی از مشكلات شایعی كه افراد برای درمان آن به متخصص پوست مراجعه می‌كنند، شوره‌سر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛منظور از شوره‌سر، وجود پوسته‌های ریزی است كه بر كف سر و لا‌به‌لای موها وجود دارد و در اغلب موارد روی یقه وسرشانه‌های پیراهن فرد می‌ریزد و توجه دیگران را به خود جلب می‌كند.

وجود شوره‌سر در زمینه پوست سر خشك: این نوع شوره هم در كودكان مشاهده می‌شود و هم در بزرگسالان. مثلا افرادی كه از اگزمای سرشتی رنج می‌برند، ممكن است پوست سرشان به دلیل خشكی دچار پوسته‌های ریزی شود كه به صورت شوره سر ظاهر می‌شود. این وضعیت را حتی در شیرخواران مبتلا به اگزمای سرشتی هم می‌توان مشاهده كرد.

 قبل از سن بلوغ هم شوره سر غالبا به علت خشكی پوست سر به وجود می‌آید.وجود شوره سر در زمینه پوست سر چرب: بعد از سن بلوغ همزمان با چرب شدن پوست سر و موها شوره سر به دلایل دیگری بروز می‌كند. مخمری به نام «پیتیروسپروم اوول» یا «مالاسزیا فورفور» عامل اصلی ایجاد شوره سر در زمینه پوست چرب است.

شوره در اصل سلول‌های مرده پوست است كه لابه‌لای موها دیده می‌شود. پوست هر فرد هر 28 روز یك‌بار تجدید می‌شود و پوسته‌های قدیمی می‌ریزند و این ریزش در تمام قسمت‌های بدن وجود دارد؛ اما در سر به دلیل وجود موها و جلوگیری از ریزش، این پوسته‌ها مشهودتر است. قارچ مالاسزیا روی سر تمام افراد وجود دارد و از چربی‌های مترشحه از فولیكول‌های مو تغذیه می‌كند.

گاهی اوقات رشد این قارچ به دلایلی كه هنوز دقیقا مشخضص نشده‌اند شدت می‌یابد و باعث می‌شود پوست سر به جای 4 هفته یك بار 2هفته یك‌بار تجدید شود، بنابراین سلول‌های مرده یا چربی‌های ترشح شده از پوست مخلوط می‌شوند و حالتی چسبنده پیدا كرده و روی پوست سر و لابه‌لای موها باقی می‌مانند.
 
یكی از روش‌های جلوگیری از شوره ،شستن به موقع موهاست به این ترتیب چربی‌های سطح سر زدوده شده و از رشد قارچ نام برده جلوگیری خواهد شد.

اگر شامپو كردن مداوم مشكل شما را حل نمی‌كند بهتر است از شامپو ضد شوره استفاده كنید و اگر باز هم مشكلتان حل نشد به متخصص پوست و مو مراجعه كنید.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.