معاون سازمان جهانی بهداشت هدف‌گذاری این سازمان را تا سال 1404، کاهش مرگ و میر مردم در اثر بیماری‌های غیرواگیر خواند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چستنوف معاون سازمان جهانی بهداشت در نشستی که امروز در دفتر وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برگزار شد گفت: ما از شما به صورت فنی و اجرایی حمایت می‌کنیم. با وجود اینکه برخی اوقات انتظارات ما از یک دیگر برآورده نمی‌شود اما ما هم‌چنان حامی شما هستیم و  این اقدام قابل درک است. 
 
وی با اشاره به  اینکه گزارش ارائه شده از طرف سازمان جهانی بهداشت تا کنون کامل نبوده است بیان کرد:  گزارش  کامل حضور ما  در ایران تا 2 ماه آینده به  شما ارائه می‌شود. 
 
در طول این گزارش ارزیابی دقیق ما قابل درک است و در آن روش‌شناسی چگونگی همکاری  با شما را مطرح می‌کنیم. 
 
چستنوف ادامه داد: خواهش دارم لیست  انتظاراتتان را که تا امروز به ما تحویل دادید متمرکزتر کنید و اولویت‌های آن را مشخص کنید تا بتوانیم دقیق‌تر به آن‌ها رسیدگی کنیم. 
 
سازمان جهانی بهداشت می ‌تواند در همه زمینه‌ها در کنار جمهوری اسلامی ایران بماند و برای تحقق برنامه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با این کشور همراه باشد. 
 
معاون سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد: ما تصمیم گرفتیم ایران را به عنوان یکی از کشورهای موفق در زمینه ارائه مدل برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در سال 2018 به جهان معرفی کنیم. از طرفی جمهوری اسلامی ایران یکی از موفق‌ترین حامیان  سازمان جهانی بهداشت است. 
 
وی افزود: معتقدیم مردم حق داشتن زندگی باکیفیت بیشتر از 70 سال را بدون اینکه بیمار شوند دارند و  کاهش  25 درصدی مرگ و میر به علت بیماری‌های غیرواگیر تا سال  2025 از اهداف جهانی ماست. 
 
چستنوف تصریح  کرد: این هدف دست‌یافتنی است چرا که دبیر کل سازمان ملل متحد به هدف‌گذاری سازمان جهانی بهداشت اعتماد کرده و هدف شماره 3 سلامت مبنی بر کاهش یک سومی مرگ و میر تا سال 2030 را تأیید کرده است. 

معاون سازمان جهاني بهداشت ادامه داد: براي تحقق اهداف، دفتر كشوري در ايران تقويت مي كنيم و نماينده خود را براي كمك به بحث NCD به كشور شما مي فرستيم.

وي ضمن بيان رضايت از روند فعاليت پروژه هاي قلب سالم و شهر سالم در اصفهان، افزود: زمان آن فرا رسيده تا جمهوري اسلامي ايران در بهبود سلامت جهاني مشاركت جدي داشته باشد چراكه بسياري از كشورها مي توانند از تجربيات ايران استفاده كنند. پيشنهاد مي كنم يك مركز منطقه اي تشكيل دهيد تا به كشورهاي اطراف كمك شود.

نقاط ضعف ايرانيان، فرهنگ رانندگيشان است
معاون سازمان جهاني بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار مبني بر نقاط ضعف و نقاط قوت كشور از ديد هيئت مهمان، گفت: نقاط قوت شما مدلي است كه بر اساس مدل شبكه مراقبت هاي بهداشتي اوليه و پوشش همگاني سلامت بنا شده است.

وي ادامه داد: از ديگر نقاط قوت جمهوري اسلامي ايران، كمك داوطلبانه مردم آن در پيشبرد اهداف است. دولت شما اهتمام جدي براي بومي سازي بهترين روش ها دارد. البته كشورها با درآمد بالا و پايين با بحران پيري و قرار گرفتن در معرض بسياري از بيماري ها روبه رو هستند.

چستنوف تصريح كرد: مردم بايد خودشان سيگار و نمك را ترك كنند و در تامين هزينه ها مشاركت داشته باشند. وزارتخانه بيماري نيز بايد به وزارتخانه سلامت تبديل شود. دولت هيچ وظيفه اي در كاهش مصرف قليان و سيگار ندارد و مردم خودشان مسئول هستند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار