رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت ایران گفت: با قرارداد چابهار افغانستان می‌تواند از امکانات حمل و نقل ایران استفاده کند.

قرارداد چابهار امکانات حمل و نقل ایران را در اختیار افغانستان قرار می‌دهد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران امروز چهارشنبه 23 تیر/سرطان در جمع تعدادی از فعالان سیاسی، اساتید، فرهیختگان و اندیشمندان افغانستان اظهارداشت: ایران و افغانستان مشترکات زیاد تاریخی، اعتقادی و مذهبی دارند و کمتر دو ملتی پیدا می شود که این چنین مشترکاتی داشته باشند.

وی از افتتاح مرکز پژوهش‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام تا ماه های آینده خبر داد و افزود: مشکلات دو کشور اغلب مشترک است و افغانستان یکی از کشورهای بسیار مهمی است که نقش مهمی در شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی داشته است.

ولایتی گفت: با توجه به نقش ارزشمند افغانستان و موقعیت بسیار مهم جغرافیایی این کشور است که در گذشته توسط انگلیس و شوروی و اکنون توسط آمریکا مورد طمع قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت ایران افزود: مجاهدت‌هایی که مردم افغانستان کردند موجب شد که بر دشمنان پیروز شوند و بیگانگان را از کشور خود بیرون برانند و مابقی بیگانگان را هم از کشور خود بیرون برانند.

وی همچنین به قرارداد ترانزیتی سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان اشاره کرد و گفت: این قرار بین سه کشور بسته شده که افغانستان بتواند از امکانات حمل و نقل ایران استفاده کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: افغانستان از این طریق می تواند برای دسترسی به آبهای آزاد و برای صادرات و واردات استفاده کند.

وی افزود: هم اینک 300 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس ایران و 16 هزار دانشجوی افغانی در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند.

در این نشست دو نفر از مشاوران رئیس جمهوری افغانستان هم حضور دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار