نشریه وال‌ استریت ژورنال در مطلبی به بررسی زوایای آغاز فعالیت یک شرکت مطرح آمریکایی در ایران پرداخت.

وال‌استریت ژورنال: اشتیاق شرکت مطرح آمریکایی برای بازگشت به بازار ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه وال‌استریت ژورنال در مطلبی نوشت؛ پس از لغو بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بسیاری از شرکت‌های غربی از فرصت سرمایه‌گذاری در بازار پرسودی همچون ایران استقبال کردند. در این میان شرکت آمریکایی پروکتر اند گمبل (Procter & Gamble Co) که نامی آشنا برای ایرانیان است با لغو تحریم‌ها به بهره‌برداری از بازار ایران و ادامه فعالیت در این کشور چشم دوخته است.

پروکتر اند گمبل یک شرکت آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در اوهایو آمریکا واقع شده است. با این حال، شرکت تابعه سوئیسی آن سال 2003 تحقیقات در زمینهٔ شناسایی بازارهای پرسود بین‌المللی را آغاز کرد. این شرکت تا اواسط سال 2010، موفق شد با ثبت سود سالانه 100 میلیارد دلاری به اوج تجارت بین‌المللی برسد. رونق کسب‌وکار شعبه‌های خارجی پروکتر اند گمبل در ایران تا سال 2012 ادامه یافت و در نهایت با اعمال تحریم‌های بین‌المللی، فعالیت این شرکت در ایران کمرنگ و با محدودیت‌هایی همراه شد.

وال‌استریت ژورنال با بررسی اسنادی از فعالیت این شرکت آمریکایی در ایران آورده است: علی‌رغم اعمال تحریم‌های بین‌المللی، شرکت آمریکایی پی‌اند جی به فعالیتش در ایران در قالب شرکت تابعه سوئیسی و با محدودیت‌هایی ادامه داد. این در حالی است که با لغو تحریم‌های بین‌المللی پی‌اند جی بار دیگر فرصت حضور در بازار 80 میلیون نفری ایران را یافته است.

طبق تحقیقات موسسه پژوهشی BMI ایران یک بازار مصرفی پرسود برای پی‌اند جی خواهد بود. به‌گونه‌ای که فعالیت پی‌اند جی در ایران تا سال 2020 درآمدی بالغ‌ بر 100 میلیارد دلار برای این شرکت رقم می‌زند.

یکی از مدیران شرکت پی‌اند جی درباره ادامه فعالیت در ایران می‌گوید: ما به دنبال معرفی و توزیع محصولاتمان در سبد مصرفی ایرانیان هستیم. بسیاری از ایرانیان از یک‌دهه گذشته، با محصولات بهداشتی شرکت ما همچون شامپوی هدز اند شولدر آشنا هستند. تا پایان سال 2015 و علی‌رغم تحریم‌های گسترده، شرکت پی‌اند جی موفق شد بیش از 1 میلیارد دلار از بازار ایران درآمد کسب کند.

در انتهای این مطلب آمده است: درآمد شرکت‌های تابعه پی‌اند جی در ایران تا اواسط سال 2010 به 115 میلیون دلار در یک سال مالی رسید. با این وجود، مقامات این شرکت در شعبه اصلی آن در «سینسینتی» اوهایو اعلام کرده‌اند شرکت‌های تابعه پی‌اند جی در صورتی می‌توانند محصولات این شرکت را در ایران بفروش برسانند که این کالاها تحت لیسانس مورد تأیید کشور تابعه عرضه شود؛ در غیر این صورت استفاده از نام تجاری پی‌اند جی ممنوع است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار