در دومین جلسۀ شورای عالی توسعۀ شهری افغانستان تأکید شد که باید نظام ساختمان‎سازی کشور معیاری گردد.

نظام ساختمان سازی در افغانستان معیاری می شودبه‎گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در دومین جلسۀ شورای عالی توسعۀ شهری تأکید شد که باید نظام ساختمان سازی کشور معیاری گردد تا مردم در اعمار ساختمان ها بدون سرگردانی از معیارهای لازم استفاده کنند.

دومین جلسۀ شورای عالی توسعۀ شهری بعد از ظهر دیروز با ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و با اشتراک اعضای این شورا در ارگ دایر شد.
 
ابتدا سید سعادت منصور نادری وزیر امور شهرسازی و مسکن، در خصوص چگونگی پیشبرد برنامه های کاری، نقش اعضای این شورا و راه‌های رسیدن به اهداف شورای مذکور به جلسه معلومات داد.
 
وی افزود که در هر جلسه یک تن از شهردارهای ولایات بزرگ کشور دعوت شود تا در مورد برنامه کاری‌اش به جلسه معلومات داده، به خاطر عملی سازی برنامه‌ها، همکاری تمام ارگان‌های حکومتی را دریافت کند.
 
سپس عبدالباقی پوپل، معین ادارۀ مستقل ارگان‌های محل، بخش نخست برنامۀ ملی اولویت شهری را تشریح کرده و در خصوص نقش این اداره در شورای مذکور به جلسه معلومات داد. او افزود که اکنون تصویر درست از تمام شهرداری های کشور به دست آمده است که در زمینۀ برنامه ریزی و توسعۀ شهری، تمام ارگان‌های دخیل در این شورا را کمک خواهد کرد.
 
امیرالدین سالک معین وزارت امورشهرسازی و مسکن، نیز بخش دوم این برنامه را معرفی کرد و در مورد اهمیت برنامه ریزی درست و دقیق شهری معلومات ارائه نمود.
 
او گفت که نفوس افغانستان در حال افزایش است و در هرگونه طرح توسعه‌ای، باید افزایش نفوس همراه با اهمیت شهرنشینی و روستا‌نشینی آن در نظر گرفته شود.
 
الهام عمر هوتکی رئیس ادارۀ انکشاف زون پایتخت، بخش سوم برنامۀ ملی اولویت شهری را مطرح کرد و گفت که تحرک اصلی اقتصاد افغانستان به توسعۀ شهری بستگی دارد.
 
او همچنان افزود که کار روی بانک معلوماتی (دیتابیس) برای ثبت تمام املاک دولتی جریان دارد، که با تکمیل شدن آن در استفادۀ اعظمی از منابع و امکانات دولتی کمک خواهد کرد. وی پیشنهاد نمود که نقش بخش‌های شهری و روستایی در برنامه ریزی‌ها مشخص گردد.
 
سپس عبدالله حبیب‌زی سرپرست شهرداری کابل، پالیسی ملی ترانسپورت سبز شهری را – که بخشی از برنامۀ ملی اولویت شهری است – به جلسه معرفی نمود.
 
او گفت که هدف از تدوین این پالیسی زمینه‌سازی برای ارایۀ خدمات حمل و نقل با درنظرداشت قیمت مناسب، ازدیاد عواید دولتی و حفاظت از محیط زیست با استفاده از تکنالوژی عصری در هماهنگی با سایر نهادهای دولتی می‌باشد.
 
آقای حبیب‌زی و هیأت شهرداری کابل برنامۀ اخذ مجوز ساختمان سازی را نیز به جلسه توضیح داد، که بر اساس آن تمام خدمات در این عرصه در یک مکان واحد ارائه می‌گردد و مدت زمان اخذ جواز را بگونۀ قابل ملاحظه کوتاه خواهد ساخت. همچنان این برنامه در افزایش شفافیت و جلوگیری از فساد اداری حین گرفتن جواز ساختمان سازی نیز کمک خواهد کرد.
 
در جلسه سید ضیا حسینی مشاور وزارت امور شهرسازی و مسکن، دستورالعمل نظام انجنیری ساختمان را پیشکش کرد. بر اساس این طرزالعمل، مقرره‌های ملی ساختمان سازی در هماهنگی با سایر ادارات (مانند ادارۀ نورم و استندرد) ساخته شده تا از اعمار ساختمان‌های خودسرانه و غیرقانونی جلوگیری به عمل آید. همچنان این طرزالعمل معیارهایی را مشخص می‌سازد که یک انجنیر ساختمانی به کدام شرایط و با کدام مدارک می‌تواند چگونه ساختمان‌ها را طراحی و دیزاین کند.
 
در جمع‌بندی جلسه، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و فعالیت‌های اعضای جلسه، گفت که راه اندازی پروژه‌های بزرگ و طویل‌المدت باید همزمان با پروژه‌های کوتاه و میان مدت صورت گیرد.
 
در جلسه همچنین قرار شد که باید نظام ساختمان‌سازی کشور معیاری گردد، تا مردم در اعمار ساختمان‌ها بدون سرگردانی از معیارهای لازم استفاده کنند. همچنان سکتور ساختمانی باید در مورد مدل ساختمان‌سازی و انجنیری به یک نتیجۀ مشخص برسد و نیز به خاطر عملی شدن معیارهای تعیین شده، تمام قرارداد‌های دولتی به افراد و شرکت‌هایی داده شوند که قابلیت انجام و آمادگی تطبیق معیارها را داشته باشند.
 
در ادامه مقرر شد که پیش از حضور یافتن هر شهردار در جلسات این شورا، دارالانشا و اعضای شورای متذکره آمادگی کامل داشته باشند تا شهردارهای دعوت شده را در زمینۀ تطبیق برنامه‌های شان همکاری نمایند.
 
رئیس جمهور کشور در ادامه این نشست گفت، جای خرسندی است که امروز این شورا به گونۀ منظم جلسه برگزار می‌کند و راه‌های عملی را برای تحقق برنامه‌های بزرگ حکومت با هدف تأمین رفاه زندگی شهروندان کشور، پیشنهاد می‌نماید.
 
رئیس جمهور اهداف کلیدی ایجاد شورای عالی توسعۀ شهری را بر شمرد و گفت که تمرکز باید بالای حکومتداری خوب، دسترسی مردم به مسکن و ارایۀ خدمات توسط دولت باشد.
 
رئیس جمهور غنی افزود که در طرح‌های پیشنهادی باید محدودیت‌ها واقع‌بینانه‌تر در نظر گرفته شود، تا حکومت تمام تعهدات خود را در زمان معین آن عملی بتواند، زیرا مردم نمی‌خواهند که کار پروژه‌های خانه‌سازی به تأخیر بیفتد.
 
رئیس جمهور کشور تأکید ورزید که برای تحقق برنامه‌های حکومت، نیاز به ظرفیت سازی بیشتر در ادارات دولتی می‌باشد و به این منظور باید برای جذب کدرها از داخل افغانستان فراهم گردد. او تأکید کرد که تمرکز کاری این شورا روی انتقال برنامه‌های کاری به ساختارها و نهادها می‌باشد.
 
رئیس جمهور افزود که پول کافی نزد دولت موجود است و هر نهادی که پروژه را پیشنهاد می‌کند، باید آمادگی کامل برای تطبیق آن نیز داشته باشد، تا کار پروژه به دقت و در زمان معین آن آغاز و ختم گردد.
 
رئیس جمهور از طرح‌های اعضای شورای عالی توسعۀ شهری حمایت کرده، و از تلاش‌های آنان در این زمینه سپاسگزاری نمود. وی تأکید ورزید که طرح‌های این شورا با معیارهای روز همخوانی دارد و اکنون نیاز است که ظرفیت‌های کاری دولت نیز به این سطح عیار گردد، تا وظیفۀ اصلی ما که خدمت به مردم است، را به گونۀ درست و شفاف آن انجام دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار