وزیرکار،‌ تعاون و امور اجتماعی از ابلاغ بخشنامه "آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از دوره دبستان" برای کلیه دانش‌آموزان خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از ابلاغ بخشنامه "آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از دوره دبستان" برای کلیه دانش‌آموزان خبر داد.

ربیعی اظهار کرد: تاکنون آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از نیمه دوم دوره دبیرستان شروع می‌شد، اما بر اساس این بخشنامه جدید آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از سنین پایین برای دانش آموزان ابتدایی نیز انجام می‌شود که متولی آن سازمان فنی و حرفه‌ای خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس مطالعه صورت گرفته در برخی کشورها، مشخص شد که آموزش برخی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در دوران کودکی بیشتر نهادینه می‌شود، بنابراین در بخش آموزش غیررسمی که متولی آن وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است سن این آموزش پایین می‌آید و دانش آموزان از نیمه دوم دبستان می‌توانند در مراکزی که مشخص می‌شود آموزش‌های مهارت ببینند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تاکید کرد: دانش آموزان ابتدایی که آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کسب کنند می‌توانند از همان سن نیز صلاحیت حرفه‌ای خود را با توجه به میزان آموزش دریافتی، کسب کنند.

ربیعی با اشاره به اجرایی شدن آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای دانش آموزان دبستانی از سال تحصیلی جدید افزود: خانواده‌ها همچنان که برای آموزش زبان انگلیسی فرزندان خود تلاش می‌کنند می‌توانند از امسال بچه‌های خود را برای فراگیری مهارت فنی و حرفه ای در موسساتی که مشخص خواهند شد، ثبت نام کنند.

وی همچنین راه‌اندازی مراکز و پارک‌های آشنایی با شغل از کودکی را از دیگر برنامه‌های وزارتخانه تعاون ، کار و رفاه اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: در واقع تلاش می‌کنیم با راه‌اندازی این پارک‌ها و بازی‌های شغلی، بچه‌ها بتوانند از همان دوران کودکی با مشاغل مختلف آشنا شوند. این تجربه‌ای است که در برخی کشورهای توسعه یافته بسیار موفق بوده است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در پایان گفت: متاسفانه بخشی از فرهنگ کار در ایران ناشی از انتظار بالای فارغ التحصیلان و فرار از برخی نام های شغلی است مثلا بسیاری از افرادی که کارگر ساختمان هستند تکنسین ساختمان محسوب می شوند اما برچسب‌هایی که ما به شغل‌ها می‌زنیم در فرار از شغل افراد موثر است. به نظر من این فرهنگ سازی باید صورت بگیرد و عناوینی که برخی شغل‌ها می‌گیرند از جذابیت لازم برخوردار باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.