مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت : در فصل تابستان فعالیت کنه ها بیشتر شده و در معرض بیماری تب گنگو قرار می گیریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، و بنا به اعلام روابط عمومی اداره کل دامپزشکی ، دکتر حسین رشیدی در حاشیه برگزاری نشست خبری و ویدئوکنفرانس بیماریهای مشترک انسان و دام که در محل دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد گفت : بیماریهای مشترک بیماریهایی هستند که از دام به انسان منتقل می شوند و بایستی به صورت جدی به مقابله با آن پرداخت.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت : در تقسیم بندی این بیماریهای ها یک دسته بیماریهای اندمیک یا بیماریهای بومی هستند که در کشورهای درگیر به صورت مستمر وجود دارد مثل بیماریهای بروسلوز یا تب مالت و دامپزشکی اقداماتی در خصوص کنترل و ریشه کنی این بیماریها در جمعیت دامی انجام می دهد .

رشیدی در تقسیم بندی این بیماریها گفت : یک گروه از بیماریهای اگزئوتیک هستند که گاه ظهور پیدا می کنند مثل بیماریهای تب خونریزی دهنده کریمه کنگو .

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در ادامه بیان داشت : هم اکنون در فصل تابستان که فصل فعالیت کنه ها است در معرض خطر این بیماری قرار داریم که می تواند باعث مشکلاتی در انسان شود .

رشیدی گفت : در خصوص بیماری تب مالت یا برسلوز شهروندان باید توجه داشته باشند حتما فراروده های پاستوریزه را تهیه نمایند ودامداران نیز حتما نکات بهداشتی را رعایت کنند و به خصوص با دامی که سقط جنین داشته است با احتیاط برخورد نمایند زیرا سقط جنین یکی از علائم بیماری تب مالت است .

وی یکی دیگر از بیماریهای خطرناک را هاری دانست و اعلام کرد: کسانی که در منزل سگ نگه داری می کنند و یا سگ نگهبان و گله دارند حتما حیوان خود را هر شش ماه یکبار واکسینه نمایند .

دکتر حسین رشیدی در ادامه تاکید کرد : اگر فردی توسط حیوانی گزیده شد حتما بایستی به مراکز بهداشتی مراجعه کند و در صورت امکان حیوانی که فرد را گزیده نیز تحت مراقبت بماند زیرا حیوانی که دچار بیماری هاری باشد طی 10 روز تلف می شود و برای اثبات هاری از مغز نمونه برداری و آزمایش می شود .

وی در پاسخ به درمان بیماری هاری گفت : چنانچه فردی توسط حیوان هار گزیده شود باید در پنج نوبت واکسن دریافت کند ولی اگر بیماری هاری در فردی شروع شود دیگر هیچ درمانی ندارد .

رشیدی در زمینه تب های خونریزی دهنده گفت : در تب کریمه کنگو نیز باید افراد توجه کنند که درمعرض کنه گزیدگی قرار نگیرند و کسانی که در کشتارگاهها و دامداری ها فعالیت می کنند حتما لوازم ایمنی را داشته باشند و از دستکش استفاده کنند و جورابها طوری باشد که کنه وارد بدن نشود .

وی در پایان گفت : دامهایی که در معرض بیماری هستند علائمی ندارند و لاشه های دامها حتما باید به مدت 24 تا 48 ساعت در سردخانه یا پیش گوشت سرد کن قرار گیرد تا ویروسها و عوامل بیماری زا موجود در آن از بین بروند .

انتهای پیام/ی

برچسب ها: تب کنگو ، دامپزشکی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار