رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح وضعیت بیمارستان های امام خمینی و ضیائیان از کمبود تخت های بیمارستانی در تهران راهکارهایی را ارائه داد.

علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص وضعیت بیمارستان های مربوط به این دانشگاه با توجه به بازدید وزیر بهداشت اظهار کرد: وزیر بهداشت در ماه رمضان از 2 بیمارستان امام خمینی و ضیائیان به ویژه بخش های اورژانس آنها بازدید کرد که جلسه ای با مسئولان آنها در پایان هر یک از بازدیدها داشت. 

وی با بیان اینکه مشکل اصلی بیمارستان امام علاوه بر اورژانس استفاده از تمام ظرفیت های آن است، گفت: اکثر بخش های درمانی تکمیل هستند و ظرفیت تختی بیمار وجود ندارد، همچنین اکثر بیماران بدحال با شرایط پیچیده درمانی به این بیمارستان مراجعه می کنند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در شب بازدید وزیر بهداشت از این بیمارستان با وجود تلاش های همکاران برای انتقال بیماران به بیمارستان های دیگر طرف قرارداد دانشگاه، باز هم حدود 2 برابر ظرفیت اورژانس بیمار در آنجا حضور داشت. 

وی با بیان اینکه از سراسر کشور بیماران به بیمارستان امام خمینی ارجاع داده می شوند، تصریح کرد: مراجعات به این بیمارستان شرایط خاصی را دارد و مراجعه کنندگان حاضر نیستند در بیمارستان دیگری پیگیر روند درمانی خود باشند. 

جعفریان با اشاره به اینکه اورژانس بیمارستان امام خمینی همیشه متراکم و شلوغ است و به طور متوسط در شبانه روز 200 مراجعه کننده دارد، افزود: بیش از 50 درصد این بیماران به بستری نیاز دارند و ضریب اشغال تخت های بیمارستان نیز بالای 90 درصد است. 

وی در مورد راهکارهای بهبود وضعیت بیمارستان امام خمینی گفت: این بیمارستان نیازمند به راهکارهای ویژه ای است که باید ظرفیت بیمارستان افزایش یابد یا الگوی مراجعه بیماران تغییر کند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به راهکارها و نظرات وزیر بهداشت برای بهبود وضعیت بیمارستان امام خمینی افزود: بیمارانی که شهرهای مختلف کشور به این مرکز درمانی مراجعه می کنند، حتی المقدور در شهر خود به درمان آنها رسیدگی شود یا در بین دیگر بیمارستان های تهران توزیع شوند چرا که راهکار مقطعی کوتاه مدت برای تراکم بالای بیمار در این مرکز درمانی وجود ندارد. 

وی در مورد وضعیت بیمارستان ضیائیان اظهار کرد: این بیمارستان که در منطقه 17 تهران قرار دارد، شلوغ ترین اورژانس برای مراجعات سرپایی است و وظایف یک درمانگاه شبانه روزی را انجام می دهد که روزانه بین 500 تا 600 مراجعه کننده دارد و در حدود 10 تا 15 درصد این مراجعه کنندگان نیازمند بستری هستند. 

جعفریان با بیان اینکه اورژانس بیمارستان ضیائیان از نظم برخوردار است، تصریح کرد: دو پزشک عمومی و دو متخصص در شیفت شب به بیماران سرپایی خدمات ارائه می کنند و انتقال به بخش ها به دلیل داشتن ظرفیت به سهولت انجام می گیرد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص راهکارهای رفع تراکم بیمارستان امام خمینی گفت: ساخت و ساز ساختمان دی کلینیک می تواند قسمتی از مشکل را  رفع کند و راه اساسی تر اینکه باید تخت بستری با کیفیت فعلی این مرکز درمانی در بیمارستان ها ایجاد کنیم تا بتواند مشکلات بیماران را حل و خدمات و درمان های پیچیده برای آنها ارائه کند. 

وی تصریح کرد: امکان توسعه اورژانس بیمارستان امام خمینی وجود ندارد و مشکلی را نیز رفع نمی کند زیرا تخلیه بیماران به بخش ها امکانپذیر نیست و بسیاری از بیماران از شهرستان ها برای جراحی مراجعه می کنند که این بیمارستان برای موارد بستری با کمبود تخت مواجه است و موارد زیادی از بیماران سرطانی برای جراحی در نوبت قرار می گیرند. 

جعفریان با اعلام اینکه راه حل اساسی در تهران در کوتاه مدت برای کمبود ظرفیت درمانی افزودن تخت دولتی و خرید خدمت از بخش خصوصی است، افزود: به دلیل بالا بودن تعرفه های بخش خصوصی، اورژانس های این بیمارستان ها ظرفیت بالایی دارند اما استفاده از این مراکز با هزینه های درمانی ساده نیست.

وی در مورد امکانپذیر  نبودن توسعه فضای بیمارستان ضیاییان، بیان کرد: این بیمارستان 140 تختخوابی با توجه به زمین کوچک خود، نیازمند توسعه فیزیکی است لذا در تلاش هستیم با مشارکت شهرداری از زمین های اطراف آنجا برای توسعه بیمارستان استفاده کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به کمبود 12 تا 13 هزار تخت درمانی در شهر تهران تصریح کرد: بدون افزایش ظرفیت تخت های درمانی نمی توان به کاهش تراکم بیمارستان های دانشگاهی مانند امام خمینی امیدوار بود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار