به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
اهواز، محمد الوندی اظهار داشت: این آتشسوزی در دو مرحله رخ داد؛ پس از خاموش شدن آتش در مرحله نخست، جنگل دوباره دچار آتشسوزی شد که پس از حضور نیروهای مختلف، آتش مهار و خاموش گردید.
وی تصریح کرد: در این حادثه به دلیل نبود تجهیزات هوایی اطفای حریق مجبور شدیم با لودر بخشی از جنگل را تخریب کنیم تا راه برای اطفای حریق باز شود.
الوندی اذعان داشت: در حادثه آتشسوزی جنگلهای کرخه در ابتدا موافق تخریب نبودیم؛ در شب اول با تخریب جنگل موافقت نکردیم ولی به دلیل شدت آتش، در نهایت با این امر موافقت شد زیرا امکانات اطفای حریق هوایی وجود نداشت و مجبور بودیم مسیری برای اطفای حریق به صورت زمینی ایجاد کنیم.
وی در خصوص علت آتشسوزی اخیر در جنگلهای حاشیه رودخانه کرخه خاطرنشان کرد: به نظر میرسد که این آتشسوزی عمدی بوده است. ممکن است آتش سوزاندن مزارع گندم به جنگل سرایت کرده باشد. همچنین به دلیل اینکه پوشش گیاهی این منطقه، محل تردد و مخفیگاه حیوانات گوشتخوار است، احتمالا برخی دامداران اقدام به آتشسوزی جنگل کرده باشند.
رییس پارک ملی کرخه در خصوص این که گفته میشود آتشسوزی به دلیل گرمای هوا بوده است، بیان داشت: در منطقه کرخه بسیار بعید است که آتشسوزی به دلیل گرمای هوا رخ داده باشد؛ این امر به شدت بعید است.
الوندی با اشاره به اینکه خسارت ناشی از آتشسوزی جنگل کرخه بسیار زیاد بوده است، گفت: برآورد اولیه ما این است که حدود 5 هزار درخت، درختچه و بوته گیاهی در این آتشسوزی سوخته است. حدود 50 درصد این تعداد، به صورت کامل سوخته است.
وی با اشاره به محل زیست گوزنهای زرد ایرانی در منطقه اظهار کرد: محل زندگی گوزنهای زرد در منطقه "حلوه" است که با محل آتشسوزی هفته گذشته حدود 25 کیلومتر فاصله دارد و به همین جهت در این حادثه خطری این گوزنها را تهدید نکرد.
رییس پارک ملی کرخه با اشاره به کمبود امکانات هنگام وقوع حوادث آتشسوزی در این منطقه اظهار کرد: جنگلهای کرخه یک نمونه منحصر به فرد و تنها جنگل کشور در زمینهای مسطح و جلگهای است. اگر امکانات اطفای حریق هوایی و هماهنگی بین دستگاهها بیشتر شود، بهتر میتوان از این جنگل حفاظت کرد.
الوندی اظهار داشت: انتظار ما این است که مجموعه مدیریت بحران استان خوزستان کمک بیشتری به ما در جهت حفاظت از جنگل کرخه داشته باشد نه آن که از وقوع آتشسوزی در آن بیاطلاع باشد.
انتهای پیام/گ