20 نوزاد مبتلا به پی کی یو در استان شناسایی شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، کارشناس گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : 20 نوزاد مبتلا به پی کی یو در استان تشخیص داده شده که تحت نظر پزشکان متخصص و تیم پزشکی منتخب استان هستند.

فیض اله برزگر افزود : برنامه غربالگری این بیماری همگام با سایر نقاط گشور در استان انجام و تا به امروز بیش از 80 هزار نوزاد مورد غربالگری قرار گرفته اند .

وی گفت : والدین باید نوزادان خود را در خصوص این بیماری و بیماری کم کاری مادر زادی تیروئید در روز سوم تا پنجم بعد از تولد به مراکز نمونه گیری فعال در سیستم بهداشتی برده و مورد غربالگری قرار دهند.

برزگر با بیان اینکه پی کی یو نوعی اختلال ارثی است که از هر دو والد یعنی پدر و مادر به فرزند منتقل می شود ، افزود : پی کی یو در بدو تولد علائم بارزی ندارد ولی بتدریج علائمی همچون عدم تمایل به شیر مادر ، استفراغ بعد خوردن شیر، بروز اگزما و جوش و بوری موی سربدون سابقه ارثی دارد و باگذشت زمان کودک دچار عقب ماندگی ذهنی می شود.

وی تنها و بهترین راه برای تشخیص بیماری پی کی یو را اندازه گیری غلظت خونی « فی » در بدو تولد نوزاد عنوان کرد.

برزگر با اشاره به اینکه پی کی یو یک بیماری های ژنتیکی است که نوزاد مبتلا به علت کمبود آنزیم مخصوصی در کبد خود ، قادر به هضم فنیل آلانین (فی ) نمی باشد ، خاطر نشان کرد :این ماده در ترکیب پروتئین ها موجود است و مصرف غذاهای پروتئینی باعث افزایش شدید غلظت خونی «فی » و تجمع آن در بافت های مختلف بدن شده و در صورت عدم درمان به موقع منجر به عقب ماندگی ذهنی می شود .

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.