به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، مدیرعامل شرکت آبفای شهری آذربایجان غربی با حضور محمد باقر نوبخت معاون محترم رئیسجمهور، ریاست محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استانداران استان های منطقه دو کشور در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به نمایندگی از طرف شرکت های آبفای شهری آذربایجان غربی ،شرقی ،اردبیل و زنجان به ارائه گزارش در زمینه واگذاری طرح های عمرانی به بخش غیر دولتی پرداخت .
در ادامه اکبری به تشریح پروژههای بخش فاضلاب در حال اجرا با سرمایهگذاری بخش غیردولتی پرداخت و افزود: این پروژه ها در شهرهای قره ضیاءلدین، شاهیندژ، ابهر، زنجان،ارومیه ،مرند و تبریز در حال اجرا با مبلغ پایه سرمایه گذاری 2104.8میلیارد ریال می باشند
مدیرعامل شرکت پروژههای در دست مطالعه و واگذاری آب به سرمایهگذاران غیردولتی را شامل کاهش پرت آب در شهر تبریز و نظر کهریز با مبلغ پایه سرمایه گذاری 445 میلیارد ریالاعلام نمود و افزود: پروژه های در دست مطالعه و واگذاری فاضلاب به سرمایه گذاران غیر دولتی در شهرهای تبریز ، هشترود، هریس ، اردبیل و خرمدره ، هیدج و صائین قلعه استان زنجان با مبلغ پایه سرمایه گذاری 3697میلیارد ریال می باشند .
وی سایر پروژههای در دست مطالعه و واگذاری به سرمایهگذاران غیردولتی را شامل مجتمع رفاهی و نیروگاه بیوگاز تبریز برشمرد و مبلغ سرمایه گذاری پایه آن را 1020 میلیارد ریال اعلام نمود
اکبری در ادامه با اشاره به ویژه گیهای مثبت تغییر روشهای تأمین منابع مالی با هدف جلب مشارکتهای غیردولتی در صنعت آب و فاضلاب گفت:عبور از محدودیتهای ذاتی تخصیص قطرهای اعتبارات دولتی،جبران خلاء ناشی از عدم کفاف منابع مالی ناشی از درآمدهای جاری شرکتها در اجرای طرحها و انجام وظایف اساسنامهای،مهار عدم توجیه اقتصادی پروژهها با طولانیشدن زمان اجرا،تأمین خدمات زیربنایی مورد نیاز آحاد مردم در کمترین زمان ممکن،تضمین اجرای استانداردها ورعایت الزامات بهداشتی،حفظ منابع محدود آب با هدایت و دفع بهداشتی فاضلاب و مدیریت بر شرایط خشکسالی و بحران کمآبی،تأمین آب شرب پایدار،ارتقای کیفیت اجرای طرحها با انتقال و دسترسی به تکنولوژی روز دنیا،تولید محصول با کیفیت (آب و پساب تصفیهشده) منطبق و فراتر از استانداردهای ابلاغی ومدیریت بر هزینههای نگهداری در طول دوره بهرهبرداری از پروژهها با اتکاء به توان مدیریت بخش خصوصی از ویژگی های بارز می باشد .
اکبری در پایان با اشاره به محدودیتها و چالشها ی پیش روی شرکت ها در این خصوص اشاره کرد و افزود: غیراقتصادیبودن محصول پروژه بهجهت محدودیت قوانین دراخذ بهایتمامشده از مصرفکننده نهایی با احتساب سود مورد انتظار،عدم کفاف عایدات طرحهای قابل واگذاری به بخش غیردولتی در تأمین بازپرداخت اصل و فرع سرمایهگذاریها،صعوبت و موانع متعدد تشخیص و احصای قابلیتهای مالی و اقتصادی بخش غیردولتی،فقدان سیستم بازپرداخت به بخش غیردولتی در چارچوب گشایش اعتبارات اسنادی،نوسانات تورمی مؤثر در تعدیل هزینههای سرمایهگذاری بلند مدت،غیرواقعی بودن نرخ بازده داخلی و تنزیل در بازار غیررقابتی بخش مشارکتهای غیردولتی،عدم اعتماد و اطمینانِ بخش غیردولتی در ایفای تعهدات میانمدت و بلندمدت طرف سرمایهپذیر دولتی، نبود سیستم یکپارچه شناسایی بهایتمامشده و انحراف در تحلیل دادهها و ستادهها بدلیل بهروزنبودن اطلاعات اقتصادی،ضعف ساختار دولتی در ایجاد سیستم تجزیه و تحلیل رویدادهای آتی با اعمال پیشفرضها و مؤلفههای اقتصادی، بیگانهبودن کارگزاران و دستگاههای اجرایی بدلیل عدم شناخت اثرات اقتصادی و اجتماعی مورد انتظار از انتفاع واگذاری طرحها به بخش غیردولتی،عدم تغییر در دیدگاه و نگرش آسیبشناسی سیستمهای نظارتی در تفکیک روند اجرا و واگذاری طرحها و پروژههای عمرانی به بخش غیردولتی در تمایز با نحوه کار سیستم دولتی،کاربردینبودن بخشی از قوانین و مقررات ابلاغی بدلیل عدم همگرایی و متناسبسازی با ساختار شرکتهای غیردولتی،فقدان حمایت مؤسسات بیمه در بهحداقلرساندن ریسک بازار مالی با پشتیبانی و پوشش بیمهای قراردادهای مشارکتی،طولانی و پیچیدهبودن فرایند احصاء و نهایتاً واگذاری طرحهای عمرانی به بخش غیردولتی و تأثیر اتفاقات و رویدادهای متنوع اقتصادی در طول جریان واگذاری و کارسازنبودن سیاستها و مشوقهای تعیینشده در ترغیب بخش غیردولتی برای حضور در مشارکت ساخت و بهرهبرداری از طرحهای عمرانی دولتی را از جمله چالش های پیش روی شرکت های آب و فاضلاب برشمرد.
انتهای پیام/س