با اجرای این طرح افت آب های زیر زمینی در دراز مدت و تا پایان برنامه ششم توسعه جبران می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ؛ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: امسال اعتبار بسیار خوبی برای این طرح در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته و سهم استان سمنان از این اعتبارات 80 میلیارد ریال است.

محمدرضا خاموشی از اجرای این طرح در 11 دشت اصلی و 9  دشت فرعی استان خبر داد و افزود: اجرای طرح احیا و تعادل در سه دشت سمنان، میامی و ایوانکی به صورت ازمایشی انجام و همه اقدامات صورت گرفته در این دشت ها باید به شورای حفاظت و وزارت نیرو اعلام شود.

وی با بیان این که برای اجرای این طرح در دشت های استان 15 طرح از سوی شورای عالی مصوب شده است گفت: در اجرای این طرح باید برای هر یک از اجزای آن یک برنامه عملیاتی مشخص داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان با اشاره به اهمیت منابع آب و ضرورت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب زیر زمینی گفت: دشت ایوانکی تنها دشت ممنوعه استان سمنان است که از سال 47 ممنوعه و از سال 51 به عنوان دشت ممنوعه بحرانی به لحاظ حفر و بهره برداری از چاه های آب کشاورزی شناخته شده است و سالانه شاهد افت آب زیر زمینی به میزان 150 سانتی متر در این منطقه هستیم و این در حالی است که افت آبهای زیر زمینی در استان در سال 70 سانتی متر است.

وی با تشریح اهداف طرح احیا و تعادل بخشی آب زیرزمینی، هماهنگی بین بخشی و بین دستگاهی را ضروری اعلام کرد و گفت: باید از توان همه بخش ها و ظرفیت موجود برای حفظ این سرمایه ملی کمک بگیریم.

خاموشی مدت زمان اجرای این طرح را نامحدود کرد و گفت: با توجه به اینکه در اجرای این طرح قرار است تا افت آب های زیر زمینی جبران و در 20 سال آینده به وضعیت 20 سال گذشته برسیم، بنابراین زمان خاصی برای اجرا تعریف نشده و دائما باید اجرا و رصد شود.

وی تصریح کرد: در اجرای این طرح آب قابل برنامه ریزی دشت که توسط شورای عالی آب ابلاغ شده، به عنوان مبنا قرار گرفته و پروانه بهره برداری بر اساس این موضوع منطبق و صادر می شود و از طریق کنتورهای هوشمند و حجمی بر برداشت آب نظارت می شود، ضمن اینکه طرح های آبخیز داری و آبخوان داری و سایر طرح های سازه ای می توانند در روند و رسیدن به وضعیت 20 سال گذشته کمک کنند.

خاموشی افزود انسداد چاه های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت ها، نصب کنتورهای هوشمند، انجام فعالیت های اطلاع رسانی، پر کردن چاه های غیر مجاز از برنامه های وزارت نیرو برای حل این مشکلات است.

استان سمنان دارای یک میلیارد و 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی است که 87 درصد از آب استحصالی در این استان کویری، در حوزه کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و 9 درصد نیز در بخش شرب به مصرف می رسد.
انتهای پیام / ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.