وزیر ورزش و جوانان ، به ترویج گفتمان رایج ورزش همگانی در کشور تاکید کرد و نشاط اجتماعی در قالب ورزش همگانی را مهم دانست.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،گودرزی ،درشورای عالی ورزش همگانی کشور که پیش از ظهر اموز در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد با تقدیر از دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی که در راستای ترویج ورزش همگانی گامهای اساسی برداشته اند ، اقدامات صورت گرفته به منظور خدمت رسانی به جامعه در راستای فراهم آوردن شرایط مناسب برای ورزش را خوب توصیف کرد.

وزیر ورزش و جوانان گفت: روزگاری شعار ورزش همگانی امر غریبی به نظر می رسید که حتی طرح موضوعش با استقبال مواجه نمی شد ؛این در شرایطی است که فلسفه اصلی ورزش آن است که جامغه به سمت تحرک و سلامتی سوق داده شود چرا که با شرایط پیشرفت تکنولوژی در جامعه امروزی ،کم تحرکی و فقر حرکتی موجبات افزایش بیماریها را فراهم کرده است ؛با این اوصاف ورزش می تواند تاثیر جدی در ارتقا سطح سلامتی بگذارد و از لحاظ اثرات فرهنگی و اجتماعی نیز سبب حل برخی از آسیب های اجتماعی گردد ،بنابراین با عنایت به این مهم که ورزش در حوزه جسم و روان موجب پرورش انسان سالم می شود ،رسالت خطیری برای ترویج آن روی دوش همه ما قرار دارد.

 گودرزی لازمه ترویج ورزش همگانی را تبدیل شدن به گفتمان رایج در جامعه دانست تا ابعاد سلامتی مقوله ورزش برای جامعه تبیین شود.
وی با اشاره به نقش سیاستگذاران و ارتقا فرهنگ جامعه به منظور ترویج ورزش همگانی که سلامت عمومی را بدنبال دارد ،اظهار داشت: به عبارتی اگر مخاطبان تعلیم و تربیتی بپذیرند که ورزش از ملزومات سلامتی است در راستای تحقق آن کمک می کنند همچنین سیاستگذاران و برنامه ریزان هم که در منابع اعتبار مالی و قدرت برنامه ریزی در اختیار آنهاست نقش موثری در ترویج ورزش همگانی دارند .
 
وزیر ورزش و جوانان نقش ارتقا سطح فرهنگی جامعه به مقوله ورزش را موثرتر دانست و تاکید کرد: اگر فهم این مهم که ورزش در ارتقا سطح سلامتی در جامعه نهادینه شود ،بدون شک همه بخشها .ادار خواهند شد که در این زمینه سرمایه گزاری کنند.
 
گودرزی نقش روحانیون ، معلمان ،اساتید ، نخبگان و رسانه ها را در ترویج فرهنگ سلامتی بسیار مهم برشمرد واز رسانه ملی که با رویکرد جدید در زمینه تشویق و انگیزه بخشی به جامعه در افزایش جمعیت ورزشی به نیکی یاد کرد.
 
وزیر ورزش و جوانان اتحاد و انسجام بین نهادها و دستگاه های مختلف را موجب هم افزایی در راستای رونق ورزش همگانی عنوان کرد که حتی در توسعه ورزش قهرمانی هم تاثیر گذار است.
 
گودرزی گفت: در این دامنه اگر افزایش کمی در ورزش همگانی رخ دهد در کیفیت و پایدار سازی ورزش قهرمانی رخ می نمایاند .
 
وزیر ورزش و جوانان در بخش دیگری از سخنانش از افزایش علاقمندی مردم به مشارکت در برنامه های ورزش همگانی به نیکی یاد کرد و خاطرنشان ساخت: سه سال پیش در تخمینی بر اساس تحقیق میدانی با برآورد حجم نمونه در چند سطح یا چند برش مثل دانشگاه ها ،آموزش و پرورش و ...درصد مشارکت مردم در ورزش در حالت خوشبینانه یازده درصد و در حالت بدبینانه هفت در صد بدست آمده بود؛اما بر اساس آخرین آماری که با محوریت معاونت ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان احصا شده است به آمار قابل توجه 21 درصد رسیده ایم که رشد ده و نیم درصدی را نشان می دهد.

گودرزی با اشاره به تفکیک آمار مشارکت کنندگان ورزشی در استانهای مختلف ،آمار موجود را چراغ راهی برای برنامه ریزی های آینده در راستای ارتقا بخشی مناطق مختلف عنوان کرد و توضیح داد: با توجه به آماری که به تفکیک درصد مشارکت مردم هر استان را در ورزش نشان می دهد دستگاه ها و نهادها می تواندد با تمرکز بر روی آن برنامه های را برای تقویت استانها با مشارکت بالا تدوین کنند و برای استانهایی با مشارکت پایین نیز برنامه ریزی لازم انجام دهند.
 
وی درصد مشارکت مردم در ورزش را در استانهای تهران ،اردبیل و قم بالاترین و قم را پایینترین عنوان و تاکید کرد : با برنامه ریزی و تمرکز بر روی آمار با هدف افزایش کمی ورزشکاران کشور می توانیم شاهد توسعه و رشد کیفی نیز باشیم.
 
گودرزی اهمیت زیرساختهای لازم برای توسعه ورزش همگانی را مورد توجه قرار داد و توضیح داد: بدیهی است که ارتقا فرهنگ ورزش کردن می تواند نقش قابل توجهی در سلامتی جامعه ایفا کند اما در این بین نباید از رشد زیرساختها هم غافل شد بطوریکه بسیاری از نهادها می توانند در توسعه زیرساختهای ورزشی بویژه در اتمام پروژه هایی که با بودجه های دولتی امکان بهره برداری از آنها کم است ،نقش ارزنده ایی در رونق ورزش رقم بزنند.آنچه مسلم است با اتحاد و همدلی رونق بیشتری در زمینه ورزش همگانی بوجود می آید.
 
وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد:دستگاه ها و نهادهای عمومی می توانند با مشارکت در پروژه های ورزشی که بر روی آنها مطالعه شده و احداث آن می تواند به امکان مهمی برای ورزش کردن آحاد مختلف جامعه تبدیل شود ،نقش حمایتی خود را در ایجاد زیرساختها به منظور ارتقا سطح سلامتی و نشاط اجتماعی به منصه ظهور برسانند.

 گودرزی با اشاره به این مهم که همه ارکان تصمیم گیرنده از نقش ورزش در حل آسیب های اجتماعی با توجه به مطالعات و تحقیقات آگاهی دارند ، به سرمایه گزاری در ورزش تاکید و خاطرنشان ساخت: با ساخت ورزشگاه ها تعداد زندانیان کاهش یافته و از تعداد مراجعات به پزشک می کاهیم .

وی تاکید کرد: جوان در جامعه در معرض تخلیه یا هدایت است که می توان با سرمایه گزاری در قالب ورزش او را به سمت افتخار آفرینی برای کشور هدایت کرد .

وزیر ورزش و جوانان که افزایش اعتبارات و منابع مالی را برای ترویج ورزش مهم دانست به تخصیص یک درصد از اعتبارات دستگاههای دولتی که مجازند برای ورزش هزینه کنند اشاره و تاکید کرد: هرچند که وزارت ورزش و جوانان در صدد بود که این یمک درصد هزینه کرد برای ورزش از سوی دستگاه های دولتی بصورت تکلیف در آید اما در حد مجاز آن نیز می تواند از سوی مسئولین ورزشی دستگاه های مختلف برای هدف سلامتی و نشاط جامعه مطالبه گردد چرا که واقعا برای رونق ورزش تاثیر بسزایی دارد.

 گودرزی بار دیگر نقش رسانه ها در ترویج ورزش همگانی را به منظور ارتقا سطح سلامتی جامعه غیر قابل انکار دانست و با اشاره به رویکرد نظام در راستای توسعه ورزش همگانی به منظور سلامت جسمانی و روانی تاکید کرد که همه ما موظفیم در هر نقش و وظیفه ایی که برعهده داریم در راستای این تحقق آرمانی بکوشیم تا نسل سالمی داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار