اصفهان؛

پیرترین بابای مدارس ایران در کاشان از مدرسه عمر رخت بربست

حاج تقی به نژاد"پیرترین بابای مدارس ایران در کاشان در سن 97 سالگی به‌رحمت خدارفت.

مدیر اداره آموزش و پرورش کاشان، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:مرحوم "حاج تقی به نژاد" متولد سال 1298 خورشیدی با وجود آنکه استادی زبردست در هنر مخملبافی بود در آذر 1322 به عنوان سرایدار در مدرسه روستای رهق یکی از دورترین روستاهای کاشان   مشغول به کار شد.
محمود خدمتی افزود: این بابای مدرسه به دلیل صداقت و تلاش فراوان در محل به همراه برادرش که هر دوی آنها از جمله پهلوانان خوش نام کاشان بودند، با حکم دربان دبیرستان های دخترانه به شهر منتقل شد تا خانواده های کاشانی، با خاطری آسوده فرزندانشان را به مدرسه بسپارند.

وی، با اشاره به بارها  ناجوانمردانه کتک خوردن این پدر مدرسه و خم به ابرو نیاوردن وی افزود:پس از دربانی دبیرستان به دلیل اخلاق خوش و رفتار پسندیده ای که داشت به  اداره آموزش و پرورش کاشان منتقل شد تا در قسمت اطلاعات و تلفخانه اداره راهنمای مراجعان باشد و به همین مناسبت همیشه مورد تقدیر مدیران و مسوولان آموزش و پرورش بود.

به‌گفته‌وی،و بر اساس سخنان احمد به نژاد فرزند این بابای مدرسه گفت: زنده یاد "به نژاد" همیشه زندگی خود را مدیون لطف خدا، صداقت و توسل به اهل بیت می دانست.

خدمتی، راه اندازی هیات حسینی نخل صدره و سرفره  کاشان به همراه "آسید باقرپدیدار"   در یکی از مناطق تاریخی و پرجمعیت شهر کاشان را از دیگر خدمات و باقیات الصالحات زنده یاد "به نژاد" برشمرد و گفت:عشق و علاقه آن مرحوم، به ائمه معصوم علیهم السلام به اندازه ای بود که همه عمر در هیات‌های مذهبی شهر به عنوان چایی‌ریز عزاداران حسینی خدمت می کرد.

وی گفت: مرحوم "به نژاد" به دلیل پرورش عشق اهل بیت علیهم السلام در اندیشه فرزندان حتی آن زمان که 93 تومان حقوق می گرفت، 15 تومان آنرا برای تشویق و اعزام فرزندانش به زیارت مشهد الرضا پس انداز می کرد.

به‌گفته‌وی، این بابای مدرسه به همراه همسرش، هر روز چهار دفعه مسافت پنج کیلومتری خانه تا مدرسه را با پای پیاده طی می کردند تا در زمان خدمت نیز در کنار خانواده و فرزندان خود باشد.

خدمتی در پایان تصریح کرد:مرحوم حاج تقی به نژاد، در سال 1352 از  خدمت در آموزش و پرورش  بازنشسته شد و 168 فرزند و نوه و نتیجه وی، همه در مشاغل فرهنگی مشغول هستند که هم اکنون بسیاری از آنها بازنشسته شده اند .


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.