لرستان؛

آغاز فاز چهارم عملیات آزادسازی حریم گرداب سنگی خرم‌آباد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از آغاز فاز چهارم عملیات آزاد سازی حریم منظری گرداب سنگی خرم آباد خبر داد.

‌‌به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  غلامرضا سلیمانی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز فاز چهارم عملیات آزاد سازی حریم منظری «گرداب سنگی» خرم آباد اظهار داشت: این اثر تاریخی و فرهنگی در ضلع غربی خیابان ۱۷ شهریور خرم آباد واقع شده و بر اساس شواهد معماری و مصالح شناسی بخشی از تاسیسات آبرسانی  شهر قدیم شاپورخواست بوده و بنای آن به دوره ساسانی منسوب است.
 
وی افزود: این اثر به شماره ۱۲۷۴ مورخ ۱۳۵۵.۵.۱۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مصالح به کار رفته در این اثر از سنگ و ملات گچ نیم کوب (سنگی) و ساروج است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه این سازه آبی و مهندسی دارای کالبد دایره شکل با ضخامت ۳ متر و قطر داخلی ۱۸ متر و ارتفاع قریب ۹ متر، دارای کارکردهایی از قبیل آبرسانی، آبیاری و تقسیم آب در سطح بوده است گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای اهداف حفاظتی و ساماندهی این اثر ارزشمند تاریخی و فرهنگی فاز چهارم آزاد سازی حریم منظری این اثر را آغاز کرده است.
 
محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: این فاز از عملیات آزاد سازی اثر شامل تملک و تخریب ساختمانی دو طبقه واقع در حریم درجه یک مصوب گرداب سنگی بوده که دارای ۱۶۳ متر مربع عرصه و اعیانی ۳۲۵ متر مربع بوده که اجرای این فاز از عملیات آزاد سازی با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال به انجام خواهد رسید.
 
وی خاطر نشان کرد: تاکنون قریب هزار  ۸۸۴ متر مربع از حریم اثر یاد شده آزاد سازی شده و برای آزادسازی و تملک هزار متر مربع عرصه و اعیان مابقی حریم نیارمند اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال است.
انتهای پیام /ا
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.