اطلاعات منافع عمومی و بیت‌المال باید شفاف‌سازی شود/ فقدان بانک جامع اقتصادی باعث شکل‌گیری مفسدین حرفه‌ای شده است

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی در کنفرانس خبری با عنوان "وصله ناجور و مطالبه مردمی پیرامون شفافیت در اقتصاد" اظهار داشت: در مسائل اقتصادی کشور بر روی دو موضوع تمرکز نمی‌شود، موضوع اول عدم افشای اطلاعات اقتصادی چرا که در مواردی اطلاعات اقتصادی وجود ندارد که باعث افشای آنها شود و این موجب می‌شود تا مفسدین اقتصادی از یک حاشیه امنی برخوردار باشند.

وی در ادامه افزود: مسئله دوم فقدان بانک جامع اقتصادی است که عدم شکل‌گیری آن باعث شکل‌گیری مفسدین حرفه‌ای اقتصادی شده است و در این میان افرادی هم هستند که در عدم راه اندازی بانک جامع اقتصادی موثر هستند زیرا آنها از این خلاء اطلاعاتی به راحتی استفاده می‌کنند.

عبدالملکی با بیان اینکه محرمانه بودن و عدم افشای اطلاعات باید قاعده‌ای رعایت شود، ادامه داد: اطلاعات خصوصی افراد طبیعی است که افشا نشود اما آن بخشی که اطلاعات عمومی است باید افشا و شفاف‌سازی شود مثلا تولید کننده در بخش خصوصی اطلاعاتی مانند درآمد و سودش طبیعی است که افشا نشود چون مربوط به بخش خصوصی است.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: زمانی که اطلاعات جنبه عمومی دارد و مزد کارگزار از درآمدهای دولتی و منابع عمومی و بیت‌المال تأمین می‌شود طبیعی است که اطلاعات آن باید ارائه و شفاف سازی شود و این عدم افشای اموال عمومی مانند این است که وکیلی بخشی از اطلاعاتی راجع به موکلش را مخفی کند زیرا مسئولین وکیل مردم هستند.

وی تصریح کرد: قراردادهایی که در داخل دولت است مانند قراردادهای شرکت‌های هواپیمایی، پیمانکاری همه این‌ها مربوط به بخش عمومی می‌شود ولی در برخی موارد در شفاف سازی آنها لازم است که ملاحظاتی صورت گیرد مانند اینکه اگر مسئله‌ای از قرارداد فاش شود ضرر می‌رساند اما اگر این استثناها به قاعده‌ای تبدیل شوند موجب فساد می‌شوند.

عبدالملکی در ادامه بیان کرد: بحث قراردادهای نفتی همیشه در ایران محرمانه بوده در حالی که اساتید حوزه نفت و گاز هم از آنها اطلاعی نداشتند و برای آنها هم قابل دسترسی نبوده در حالیکه چنین قراردادهایی در کشوری که نظام اسلامی است محرمانه بودن معنایی ندارد گاهی قراردادها و مسائلی است که لازم نیست مردم از همه آنها اطلاع داشته باشند و در چارچوب خاصی باید به اطلاع نمایندگان مردم قابل دسترسی باشد.عدم شفافیت و اطلاع رسانی صحیح موجب کاهش پیشرفت و بالندگی می‌شود.

عبدالملکی گفت: FATF یا گروه اقدام در ارتباط با بحث‌های شفافیت و پولشویی توسط 38 کشور مطرح شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در گذشته وقتی یک قاعده تصویب می‌شد همه کشورها در مجمع عمومی تصمیم می‌گرفتند اظهار داشت: متاسفانه الان چند کشور برای کل جهان تعیین تکلیف می‌کنند و تمکین سایر کشورها از این قدرت‌های جهانی، بدعت بزرگی در حقوق بین‌الملل است.

وی با بیان اینکه ما در لیست سیاه این گروه حضور داشتیم و برخی شرکت‌ها از مراوده با کشور ما امتناع می‌کردند، تصریح کرد: همه دولت‌ها از جمله دولت یازدهم به دنبال خروج کشورمان از این لیست سیاه با مذاکره و یا دادن تعهداتی که در تعارض با امنیت کشورمان نباشد، بوده‌اند.

عبدالملکی گفت: یک توافق بین FATF و بانک مرکزی کشورمان صورت گرفته است اما هنوز ماهیت آن مشخص نیست و محرمانه است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افشای چنین اطلاعاتی مورد نظر توده مردمی است اظهار داشت: اگر این توافق را ترجمه کنیم و در نشریه‌ها چاپ کنیم، 99 درصد مردم آن را مطالعه نخواهند کرد اما مهم است که 1 درصد دیگر این جامعه به خوبی در جریان این قرارداد باشند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی که متولی این توافق است به جهت آن‌که قرارداد را مخفی کرده است باید آماده پذیرش شایعاتی هم باشد تصریح کرد: برای مثال برخی می‌گویند بانک مرکزی از یک سری بانک‌ها در خواست کرده است که با سپاه پاسداران و سازمان‌های وابسته به آن همکاری نکند تا بلکه از مزایای FATF بهره ببرد.

عبدالملکی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه برخی می‌گویند FATF برجام بانکی یا برجام 2 است اظهار داشت: واقعا‌ نمی‌توانم در این‌باره اظهار نظر کنم چرا که یک بر‌جام داریم که علی‌رغم آنکه اشکالات جدی دارد، متن آن مشخص است.

این کارشناس اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: مادامی که از تعهدات چنین قراردادهای خبر نداشته باشیم نمی‌توانیم درباره آن توضیح دهیم البته اگر بنده به جای رئیس بانک مرکزی بودم این تعهدات را منتشر می کردم تا جلوی شایعات گرفته شود.


گفتنی است؛ این کنفرانس به همت پاتوق رسانه انقلاب اسلامی برگزار شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار