شماری از فعالان مدنی ولایت تخار در شهر کابل با برگزاری تجمع اعتراضی خواستار خلع سلاح گروه‌های مسلح غیرمسئول در ولایت تخار در شمال افغانستان به ویژه ولسوالی رستاق این ولایت شدند.

شماری از فعالان مدنی خواستار خلع سلاح افراد مسلح در ولایت تخار شدندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، شماری از فعالان مدنی ولایت تخار در شهر کابل با برگزاری تجمع اعتراضی خواستار خلع سلاح گروه‌های مسلح غیرمسئول در ولایت تخار در شمال افغانستان به ویژه ولسوالی رستاق این ولایت شدند.

معترضان مدعی بودند که برای حل تنش‌ها و خلع سلاح گروه‌های مسلح غیرمسئول به دروازه‌های مقام‌های حکومتی سرزده‌اند اما این تلاش‌ها نتیجه نداده‌ است.

با ادامه تنش‌ها در ولایت تخار به‌ویژه ولسوالی رستاق، رئیس جمهوری افغانستان هیاتی را برای بررسی اوضاع امنیتی و موجودیت گروه‌های مسلح غیرمسئول به این ولایت اعزام کرده است که هنوز بررسی‌ هیات به پایان نرسیده است.

این فعالین مدنی شامل تخاریان ساکن کابل بودند و شمار دیگری از ولایت تخار برای کار در پایتخت افغانستان آمده بودند.

عبدالصمد حکیمی، یکی از فعالان مدنی ولایت تخار از مقامات دولتی خواست که از حمایت افراد مسلح غیرمسئول دست نکشد حاکمیت دولتی در ولایت تخار سقوط خواهد کرد و فاجعه برزگ رخ خواهد داد.

بهرام الدین حسام، عضو مجتمع جوانان رستاق در این مراسم گفت که چندین هیات برای بررسی ناآرامی‌های ولسوالی رستاق از کابل به ولایت تخار سفر کرده‌اند، اما این بررسی‌ها نتایج مشهودی را در پی‌نداشته است.

او افزود که هیات‌های که به ولایت می‌رود و بعدا اعلام می‌کند که به ریاست جمهوری افغانستان گزارش می‌دهد. مردم عمل می‌خواهد و این گزارشها مشکلی مردم را حمل نمی‌کند.

در هفته‌های اخیر ولایت تخار بخصوص ولسوالی رستاق شاهد درگیری زیادی میان گروه‌های مسلح غیرمسئول بوده، که درپی آن نزدیک به ده تن کشته و مجروح شده‌اند.

مسئولین محلی گفته که ولسوالی‌های مرزی چاه آب، ینگی قلعه، درقد، رستاق و حتی در ولسوالی فرخار در مرکز ولایت تخار گروه های مسلح غیر مسئول فعال هستند.

در پی افزایش فعالیت این گروه‌ها به تاز‌گی هیاتی توسط رئیس جمهوری افغانستان به ولایت تخار اعزام شده که تاکنون گزارش آن منتشر نشده است.

چندی قبل در نتیجه یکی از این درگیری‌ها، میان افراد یک عضو شورای ولایتی تخار و افراد مسلح وابسته به یک عضو پیشین مجلس افغانستان در ولسوالی رستاق یک عضو شورای ولایتی همراه با سه تن دیگر کشته شدند.

بی بی سی نوشت: پس از آن صدها نفر از مخالفان یک فرمانده پرنفوذ جهادی راهپیمایی کرده و برخی منابع گفته‌بودند که این تظاهرات به خشونت کشیده شده‌است. این معترضان مخالفان پیرامقل ضیایی، معاون رهبر حزب جنبش ملی اسلامی، به دلیل آنچه که اخاذی افراد مسلح تحت امر آقای پیرامقل خواندند، راهپیمایی کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.