پل حاج سيد محمد در حدود سال 1300 ه . ق توسط حاج سيد محمد – از تجار و متمولين زنجان در دوره ناصرالدين شاه ساخته شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ اين پل در جنوب شرقي زنجان ، بر روي رودخانه زنجان رود و در مسير زنجان به همدان قرار گرفته و در حدود سال 1300 ه . ق توسط حاج سيد محمد – از تجار و متمولين زنجان در دوره ناصرالدين شاه – ساخته سده است .
 
در ازاي پل حدود 195 و عرض آن 5/6 متر است . پل داراي سه چشمه يا دهانه بزرگ و دو دهانه كوچك بر روي پايه هاي سنگي ، با طاقهاي جناغي است . پايه هاي پل تا ارتفاع 2 متر با سنگهاي سفيد ، وملات ساروج ساخته شده و در داخل و هسته پايه ها ، از سنگهاي درشت رودخانه استفاده شده است .
 
پايه هاي پل در جهت بالا دست ، چند ضلعي و در پايين دست نيم دايره شكل گرفته است .
 
دهانه مياني پل كه بزرگتر از ديگر دهانه هاست ودهانه هاي جانبي پل نيز 80/4 متر ارتفاع – از سطح آب – و 90/4 متر پهنا دارد . در ميانه دهانه هاي اصلي پل و بر روي پايه ها ، دو دهانه كوچكتر نيز با طاق جناغي و عرض 30/2 متر ساخته شده است .
 
اين دهانه ها علاوه بر كاهش وزن پل و صرفه جويي در مصالح ، آبهاي طغياني را از خود عبور مي دهد .
 
همچنان كه تعداد ديگري از پل هاي همزمان در اين منطقه شاهد هستيم ، در هسته آجري اين پل نيز فضاهاي خالي طاقدار زيادي تدارك ديده شده كه اين امر باعث سبكي وزن پل ، اين فضاها به تعداد 12 عدد ، در پايه هاي متكي بر كناره هاي رودخانه و در فاصله بين دهانه ها تعبيه شده است .
 
تمام طاق ها و بدنه اصلي پل با آجر ساخنه شده است . بستر رودخانه در محل برپايي پل ، سنگ فرش شده بود كه بعد از خرابي ، توسط سازمان ميراث فرهنگي با سنگ هاي رودخانه اي بازسازي شده است .
 
سطح گذرگاه پل ، جان پناه هايی در طرفين دارد و با سنگ های رودخانه ای فرش شده است .
 
اين پل در سالهاي اخير توسط سازمان ميراث فرهنگی تعمير و مرمت شده و به شماره 1486 به ثبت تاريخی رسيده است .
 
 
انتهای پیام/ن
برچسب ها: پل ، قدیمی ، رودخانه ، زنجانرود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.