یخدان عباس آباد حاجی یکی از یخدان های، سده دوازدهم هجری قمری در رفسنجان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان گفت: یخدان عباس آباد حاجی دارای حصار بلند به ارتفاع 12 متر در فاصله 4 کیلومتری شرق رفسنجان در روستای عباس آباد حاجی، که یکی از یخدان های سده دوازدهم هجری قمری که به قدمت قاجار می رسد.
محمد جهانشاهی افزود: این بنای خیرالمنفعه توسط حاج آقا علی زعیم التجار رفسنجانی با مصالح خشت خام، آجر، کاه‌گل و با طرح معماری کم نظیر و فرم زیبای بنا شده است.
وی خاطر نشان کرد: ارزش این یخدان نسبت به مدت زمان طولانی در نگهداری بوده و این یخدان ‌ها حالت گنجی برای مردمان زمان خود داشته است و سازه یخدان را چاله یخ به عمق 10 تا 15 متر، دیوار و حصار به ارتفاع 10 تا 12 متر ، پلان یخدان دایره‌ای و پوشش آن از خشت و ملات گل رس و به صورت گنبدی بلند است، که نمادی از معماری گذشتگان است.
وی تصریح کرد: این یخچال‌ها ، چاله‌هایی هستند که یخ را درون خود از زمستان تا اواخر فصل تابستان نگه می‌داشتند تا مورد مصرف قرار گیرد و این محل‌ها وظیفه ‌شان حفظ و نگهداری دمای یخ با کم‌ترین افت برودتی بوده است.
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار