هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند فشار خون بالا می‌رود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ بیماری فشار خون بالا ٬ دارای نشانه یا علائم خاصی نمی باشد. در چنین مواردی تنها راه تشخیص بالا بودن فشار خون ٬ اندازه گیری آن است. اندازه گیری فشار خون یکی از اولین کارهایی است که پزشکان محترم هنگام معاینه ی بیمارانشان در هر نوبت انجام می دهند و این کار نقش مهمی در تشخیص به هنگام  بیماری فشار خون دارد. بنابراین اندازه گیری مرتب فشار خون حداقل هر شش ماه یک مرتبه ٬ به همه توصیه می شود. بعضی از افرادی که فشار خون بسیار بالایی دارند ٬ اوایل صبح ٬ گاهی سردردی احساس می کنند که کم کم در طول روز از درد آن کاسته شده و برطرف می شود.

سردرد ٬ سرگیجه - تپش قلب- خستگی و بی حالی- کم شدن دید یا تاری آن - درد قفسه ی سینه مشاهده ی خون داخل بینی یا ادرار تنگی نفس شدید - کرختی و مورمور شدن دست و پاها از نشانه های این بیماری است  .

عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی/اندازه گیری فشار خون حداقل هر شش ماه یک بار/ کنترل وزن ، کم کردن حتی یک کیلوگرم از وزن برای کنترل فشار خون مفید است.. کم کردن مصرف نمک و غذاهای چرب و استفاده از گوشت سفید به جای گوشت‌های قرمز در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا بسیار مفید است.

داشتن رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات ، لبنیات کم‌چرب و غذاهای حاوی پتاسیم نظیر دانه‌های سبوس‌دار و خشکبار در پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا بسیار مفید  است و از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه ی حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می ‌شوند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.