مشکل اصلی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، نبودِ امکان معامله اوراق با ارز خارجی است.

چرا بازار اوراق قرضه ایران، سرمایه مورد نیاز را جذب نمی‌کند؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  المانیتور در مطلبی نوشت: برخلاف تلاش مقامات ایران در دعوت از شرکت های چند ملیتی برای حضور در نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه که از 10 تا 13 جولای در تهران برگزار شد، حضور شرکت های خارجی، قوی نبود. "شهرداد پدیدار،" مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری بانک کارآفرین به المانیتور گفت حضور ضعیف خارجی ها، قابل پیش بینی بود. 

پدیدار گفت در واقع، چند بانک مهم و چندین شرکت سرمایه گذاری ایرانی نیز در این نمایشگاه حضور نداشتند زیرا تصور می کردند این رویداد، بر کسب و کارشان تاثیر بسیار کمی دارد.

پدیدار با اشاره به تجربه شخصی خود از مذاکره با سرمایه گذاران اروپایی گفت: «شرکت های خارجی، حتی ماه ها با شرکت های کارگزار ایرانی مذاکره می کنند اما در نهایت، به دلیل نگرانی های سیاسی، سرمایه گذاری انجام نمی شود.»

اما "علی مدد سلیمانی،" مدیر نشر و رسانه شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، در مصاحبه خود با المانیتور در روز آخر نمایشگاه معتقد بود احتمال زیادی دارد که سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران، حضور پررنگ تری داشته باشند. 

سازمان های نظارتی بازار سرمایه ایران، اقدامات جدی انجام داده اند تا ابزارهای مالی منطبق با شریعت اسلام، برای سرمایه گذاران خارجی، جذاب تر شود. مثلا صکوک، یا اوراق قرضه اسلامی، یکی از ابزارهایی است که مقامات ایرانی در بازار، ارائه کرده اند و به نظر می رسد برای سرمایه گذاران، جذابیت داشته باشد. ارزش بازار صکوک از تابستان سال گذشته، سه برابر شده است و به 215 هزار میلیارد ریال می رسد. اما این رقم در مقایسه با 250 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز دولت ایران در پروژه ها و بهبود اقتصاد، رقم ناچیزی است. صنعت صکوک به استانداردسازی بیشتری نیاز دارد وگرنه، گسترش نخواهد یافت. 

اما "محمد فتانت،" رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به المانیتور گفت مطمئن است بازار طی چند سال آینده رونق خواهد گرفت. فتانت در حاشیه نمایشگاه گفت شرکت های خارجی مستقر در تهران، تا کنون یک میلیارد دلار در بازار سرمایه ایران، سرمایه گذاری کرده اند. اما مشخص نکرد که سهم مرابحه، مشارکت و اجاره چه قدر است. اما خاطر نشان کرد که عرضه در بازار صکوک، کماکان ضعیف است و گفت بازار آن می تواند به سرعت رشد کند.

فتانت با اشاره به این که عرضه منفی و کم اوراق قرضه در بازارهای پیشرفته، و ارزش ثابت ارز در ایران، باعث جذابیت بازار بورس ایران است افزود: «ما برنامه داریم که ابزارهای مالی خود را متنوع کنیم و بازار را به گونه ای گسترش دهیم که پاسخگوی تقاضای روز افزون داخل کشور باشد.»

بنابراین، بازار بورس تهران خود را آماده ورود به بازارهای جهانی و جذب مشتریان جدید می کند. 

فتانت افزود: «اوراق دولتی ایران از جمله صکوک، اجازه معامله با ارزهای خارجی را ندارند و همین مانع اصلی بر سر راه توسعه این صنعت است. امیدوارم دولت و مجلس با همکاری هم و طی چند ماه آینده این مشکل را رفع کنند زیرا هم اکنون تقاضاهای انبوهی برای آن در بازارهای منطقه و اروپا داریم.»

پدیدار نیز اظهار کرد بدون تضمین دولتی مبنی بر عمل به کلیه تعهدات، سرمایه گذاری در بخش خصوصی، امکان پذیر نخواهد بود و برخلاف رفع تحریم ها، حضور در بازار ایران، خطرات سیاسی به همراه دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
چون تبلیغات کمی انجام شده برای فروش اوراق قرضه ارزی و ریالی برای ساخت صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و ریلی
آخرین اخبار