به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مسعود منتظری افزود: بنابراین شهروندان می
توانند با تغییر مسیر به سمت خط یک مترو، دسترسی خوبی برای استفاده از
ظرفیت قطارهای سریع السیر اصفهان به سمت تهران و شیراز و همچنین خط فرودگاه
در آینده داشته باشند.
وی بدون اشاره به زمان آغاز عملیات اجرایی طرح قطار شهری نجف آباد - اصفهان اظهار کرد: این طرح در آینده نزدیک آغاز می شود .
وی
اظهار کرد: طرح قطار شهری نجف آباد به اصفهان با مشارکت راه آهن و بخش
خصوصی به میزان مساوی 50 درصد و همکاری شهرداری های واقع در مسیر، اجرا
خواهد شد.
وی برآورد هزینه برای اجرای این پروژه را 12 هزار میلیارد
ریال اعلام کرد و گفت: اجرای این پروژه در جهت امنیت و آرامش مردم و کاهش
هزینه ها، تصادف ها و آلودگی های زیست محیطی است.
وی به جایگزینی طرح
ریل باس به جای مترو اشاره و اضافه کرد: علاوه بر تولید همه بخش های آن در
داخل کشور، هزینه تمام شده تجهیزات و زیرساخت های مورد نیاز آن نیز بسیار
با صرفه تر از مترو خواهد بود.
قطارهای ریل باس بدون نیاز به لکوموتیو و بصورت خودکشش است و برای مسیرهای کوتاه و حومه ای شهرهای بزرگ استفاده می شود.
منتظری،
اختصاص 15 هکتار از اراضی دانشگاه آزاد نجف آباد به دپوی(کارگاه) اصلی این
خط را در زمره امتیازهای طرح دانست و گفت: با توجه به ظرفیت این مرکز
آموزشی، برقراری یک خط مستقیم ارتباطی بین مرکز استان و این دانشگاه زمینه
ساز رونق هر چه بیشتر شهر نجف آباد در حوزه مسائل علمی و دانشگاهی خواهد
شد.
وی امکان اتصال شهرهایی مانند فولادشهر به خط قطار شهری نجف آباد به
اصفهان را دیگر امتیاز این طرح دانست و افزود: قطار شهری از دانشگاه آزاد
به میدان بسیج، میدان میوه و تره بار، گلدشت و کهریزسنگ طی مسیر کرده و تا
چهارراه جهاد(صارمیه) اصفهان ادامه می یابد.
طبق قراردادی که نیمه دوم
سال 94 منعقد شد، راه آهن وظیفه ساخت ریل و تامین واگن های مورد نیاز را
عهده دار شده است و بخش خصوصی در ازای اجرای سایر زیرساخت ها مانند ایستگاه
های واقع در مسیر و سازه های زیرگذر و روگذر از مجوز ساخت و بهره برداری
از برخی مجموعه های تجاری و اداری بهره مند می شود.
خط دو قطار شهری
اصفهان به مسافت 23.5 کیلومتر، شهرک امام حسین(ع) در شمال شرق را پس از گذر
از مرکز این کلانشهر به میدان شهدای خمینی شهر در غرب اصفهان متصل کند.
عملیات اجرایی این طرح آغاز شده است و پیش بینی می شود خط دو قطار شهری اصفهان سال 1400 به بهره برداری برسد.
انتهای پیام/م