این مجموعه به سبک زندگی ایرانی اسلامی می‌پردازد و تلاش کردیم در این مجموعه با یک کار گروهی تصویرگر چند خانواده از طبقات اجتماعی مختلف باشیم.

علی حدادی، سرپرست نویسندگان مجموعه تلویزیونی «بازگشت» با تاکید بر این مساله که فیلمنامه این اثر نتیجه یک کار گروهی است، به خبرنگار  حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: این مجموعه به سبک زندگی ایرانی اسلامی می‌پردازد و تلاش کردیم در این مجموعه تصویرگر چند خانواده از طبقات اجتماعی مختلف باشیم.

حدادی درباره ایده شکل‌گیری نگارش مجموعه «بازگشت» گفت: ما به دنبال نگارش فیلمنامه‌ای بودیم که به مسائل روز جامعه بپردازد. به همین دلیل با همفکری گروه به یک طرح رسیدیم و شروع به نگارش قصه کردیم. البته من فقط سرپرست نویسندگان نیستم، بلکه وقتی دوستان هر قسمت را نوشتند در نهایت از فیلتر من رد شده است. ساناز اسدی، علی اکبر حیدری و رافعه رستمی نویسندگان این مجموعه هستند.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه به دغدغه و مشکلات روزمره مردم می‌پردازد، توضیح داد: ما تلاش کردیم مجموعه تلویزیونی «بازگشت» به گونه‌ای نوشته شود که حرف تازه‌ای برای مخاطب داشته باشد. 

سرپرست نویسندگان «بازگشت» در پاسخ به این سوال که تقسیم کار به چه شکلی بود، عنوان کرد: بعد از تصویب طرح اولیه در شورای مرکز فیلمنامه نویسی رسانه ملی، ما روی سیناپس کار کردیم. هر یک از دوستان می نوشتند و بعد جلسه می گذاشتیم و اعضای گروه نظرات خود را می دادند و بر این اساس اصلاحات صورت می گرفت. به عنوان مثال یک قسمت از مجموعه را خانم اسدی می نوشت و بعد در جلسه در مورد کار صحبت می کردیم و نظرمان را می دادیم و نویسنده بر این اساس اصلاحات را انجام می داد و همین روال ادامه داشت.

حدادی درباره روند رسیدن به فیلمنامه یکدست برای این سریال، تصریح کرد: بعد از نگارش هر قسمت، فیلمنامه از فیلتر خودم رد می شد. ضمن اینکه صحبت هایی که در جلسات متعدد با یکدیگر داشتیم، باعث شد که سلایق ما به یکدیگر نزدیک شود و این اتفاق خوبی بود. 

این فیلمنامه نویس در پاسخ به این سوال که فیلمنامه کامل قبل از کلید خوردن چه امتیازاتی را برای گروه تولید فراهم می‌کند، گفت: مسلماً کار برنامه ریزی و تولید راحت‌تر خواهد شد. وقتی فیلمنامه کامل نوشته نشود، مسلماً همه عوامل سازنده چشم انداز شفافی نسبت به کار ندارند، اما فیلمنامه کامل باعث می شود که همه با یک چشم انداز کامل روبرو شوند. ضمن اینکه سرعت در تولید هم بالا می رود. 

حدادی درباره اینکه نگارش گروهی راحت تر است یا نگارش فردی، توضیح داد: مسلماً وقتی شما با خودتان روبرو باشید، همه چیز از صفر تا صد دست خودتان است، اما نگارش گروهی گرچه سختی های خودش را دارد و اعضای گروه باید خودشان را با سلایق یکدیگر هماهنگ کنند، ولی باعث می شود که ایده های مختلف به کار تزریق شود و همین به جذابیت های کار می افزاید. مسلماً اگر قرار بود خودم فیلمنامه «بازگشت» را بنویسم، حتما با این فیلمنامه که گروهی نوشته شده، فرق می کرد. به نظرم فیلمنامه «بازگشت» به لحاظ کیفیت خیلی خوب شده است. 

وی با اشاره به اینکه مخاطبان مجموعه «بازگشت» خانواده‌ها هستند، افزود: بینندگان این مجموعه می توانند هم جوانان باشند و هم میان‌سالان.  

حدادی درباره اینکه قصه بازگشت تهرانی است یا شامل حال ایران می شود، توضیح داد: گرچه قصه در تهران می گذرد، اما داستان در هر جای ایران می تواند بگذرد. در این مجموعه به دغدغه های اجتماعی و اقتصادی مردم پرداخته ایم. البته باید سریال تولید و پخش شود. به نظرم قاضی نهایی مردم هستند که به تماشای آثار می نشینند.
 
مجموعه «بازگشت» به تهیه کنندگی محسن شایانفر تولید می شود. غفار رضایی طراح صحنه، ناصر محمود کلایه مدیر تصویربرداری و وحید مرادی جانشین تولید با این پروژه همکاری خواهند داشت. 

این مجموعه به سرپرستی علی حدادی با همکاری علی حیدری، ساناز اسدی و ثنا سمیعی در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه ای در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی به نگارش در می‌آید.



انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.