مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از افزایش چشمگیر حجم آب سدهای تهران خبر داد و گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه 90 سد احداث خواهیم کرد.

احداث 90 سد تا پایان برنامه ششم توسعهبه گزارش خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حاجی رسولی معاون وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص آخرین وضعیت منابع آبی و بارش های صورت گرفته اظهار داشت: تا شروع سال آبی جدید کمتر از دو ماه باقی مانده که در طی این دو ماه بارش ها از 5الی 6 میلیمتر فراتر نخواهد رفت؛ در سال آبی جاری 233میلیمتر بارش به وقوع پیوسته که نسبت به سال گذشته 23 درصد رشد داشته اما کماکان از میانگین متوسط دراز مدت 47 ساله دو درصد کمتر است.

وی ادامه داد: عمده بارش ها در حوزه خلیج و فارس و عمان بوده که نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش داشته اما در مقابل دریاچه ارومیه افزایش 24 درصدی داشته، متاسفانه در حوزه فلات مرکزی وضعیت کماکان بحرانی است و بارش های این منطقه نسبت به میانگین دراز مدت با کاهش 19 درصدی مواجه بوده و خشکسالی در این منطقه وارد نهمین سال خود می شود؛ همچنین عمده سدهای این حوزه شامل زاینده رود، درودزن، ملاصدرا و دوستی است که حجم آب سد دوستی نسبت به سال گذشته 100میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص وضعیت سدهای کشور اظهار داشت: میزان نزولات ورودی به سدهای کشور 42میلیون و 740 هزار متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و سهم حوزه خلیج فارس از سایر مناطق بیشتر بوده است.

حاجی رسولی افزود: خروجی سد ها نیز 30 میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته رشد 28 درصدی را تجربه کرده ؛ از این میزان 2الی 3 میلیارد متر مکعب مربوط به سرریز سدها بوده و برنامه امسال شرکت رساندن آب تنظیم شده سدها به 30 میلیارد متر مکعب تا پایان شهریور  است.

وی تصریح کرد: حجم آب سدهای تهران نیز به 1میلیارد و 30 میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به سال گذشته که 770 میلیون متر مکعب بوده افزایش قابل توجهی را داشته است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص سیاست های راهبردی این شرکت گفت: برگزاری 18 جلسه شورای عالی آب طی 36ماه گذشته در دولت یازدهم گام موثری است که می تواند به حل بحران حوزه آبی کشور کمک شایانی کند، اگر در دو دهه قبل مسائل آبی کشور در جمع مسئولین و در این شورا مطرح می شد بسیاری از مشکلاتی که امروزه با آن مواجه هستیم را شاهد نبودیم.

حاجی رسولی ادامه داد: تا پایان سال جاری بیشترین تعداد سد در کل برنامه های کشور به بهره برداری خواهد رسید، این درحالی است که اعتبار تخفیفی به این شرکت افزایشی نداشته؛ طبق برنامه ریزی های انجام شده 50 سد به بهره برداری خواهد رسید که از این تعداد 10سد را آبگیری خواهیم کرد.

وی بیان کرد: تا پایان برنامه پنجم 44 سد افتتاح شده به عدد 50 خواهد رسید که مجموع حجم کل آنها رقمی بالغ بر 13میلیاردو 278میلیون متر مکعب است؛  تا پایان برنامه پنجم شامل سد کوچری در گلپایگان، سیلوه در پیرانشهر، گیوی در اردبیل، عباس آباد و سیاراخ در کردستان به بهره برداری خواهند رسید.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: یکی از مهمترین برنامه ریزی های انجام شده در شرکت مدیریت منابع آب ایران اولویت بندی طرح های در دست اجرا و آتی بوده که اگر این امر صورت نمی پذیرفت با این منابع مالی نمی توانستیم طرح ها و پروژه ها را به سرانجام برسانیم؛ در حال حاضر 130سد اجرایی را در برنامه داریم که از این تعداد 90سد در اولویت هستند و تا پایان برنامه ششم توسعه احداث می شوند و مابقی در حال مطالعه و بازنگری هستند.

حاجی رسولی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر غیر کارشناسی بودن سدها اظهار داشت: هدف اصلی احداث سد تأمین آب شرب به ویژه در کلان شهرهاست که اگر این سدها در این مناطق احداث نمی شدند در تأمین آب مشترکین دچار بحران های جدی می شدیم.

وی در خصوص طرح های آتی شرکت متبوع اش گفت: در حال حاضر 180هزار میلیارد طرح و پروژه نیمه تمام داریم و اولویت در اتمام این طرح هاست، اما در حوزه آب رسانی به شهرها و روستاها اولویت بندی صورت نگرفته و همواره سعی در توسعه آنها شده است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب در پایان گفت: با اعتبار سالانه 4الی 5هزار میلیارد تومان نمی توان طرحی را به پایان رساند اما خوشبختانه از طرف صندوق توسعه ملی 6هزار و 400 میلیارد تومان به طرح های اولویت دار شرکت مدیریت منابع آب ایران کمک شده تا طبق برنامه تعداد 40 عدد از این پروژه ها تا پایان سال جاری به سرانجام برسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: توسعه ، برنامه ، سد ، منابع آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار