سرپرست دفتر روابط و همکاری‌های بین‌المللی سازمان فضایی با تاکید بر این‌که ایران در بیش از 9 پروژه سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه مشارکت دارد،گفت: علاوه بر آن سومین تلسکوپ سازمان اپسکو نیز تا اواخر تابستان در ایران نصب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالقاسم نقاش سرپرست دفتر روابط و همکاری‌های بین‌المللی سازمان فضایی در مراسم افتتاحیه کارگاه بین‌المللی "طراحی ماموریت و برنامه‌ریزی ماهواره کوچک دانشجویی" که صبح امروز در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری مسابقه ماهواره مکعبی در راستای ماهواره‌های مکعبی همکاری‌های فضایی منطقه آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) برنامه‌ریزی شده، اظهار داشت: سازمان اپسکو در سال 2005 با حضور 8 کشور بنگلادش، چین، اندونزی، ایران، مغولستان، تایلند و پرو راه‌اندازی شد و یک سال بعد از تشکیل آن نیز ترکیه به این سازمان پیوست.

وی با بیان اینکه عضویت ایران بعد از بررسی در مجلس و شورای نگهبان، از سوی رییس جمهور ابلاغ شد، افزود: در سال 2013 مدیر کلی دپارتمان روابط خارجی و امور حقوقی، مسؤولیت معاونت مدیر کل دپارتمان سازمان اپسکو و ریاست سازمان اپسکو به ایران واگذار شده است.

نقاش با تاکید بر اینکه از سوی این سازمان تا کنون دوره‌های آموزشی زیادی برگزار شده، بیان داشت: تا کنون 6 دوره آموزشی از سوی اپسکو برگزار شده است که موضوعات آن شامل حوزه‌های فضا و فناوری‌های مربوط به آن می‌شود.

سرپرست دفتر روابط و همکاری‌های بین‌المللی سازمان فضایی با بیان اینکه پروژه‌های این سازمان در دو دسته پروژه‌های پایه و اختیاری تعریف شده، تصریح کرد: پروژه‌های پایه با اعطای حق عضویت سازمان‌های عضو اجرایی می‌شود و محور همه این پروژه‌های علوم فضایی، علوم کاربردی فضایی و آموزشی است.

وی با تاکید بر اینکه ایران در بیش از 9 پروژه اپسکو مشارکت دارد، ادامه داد: نصب تلسکوپ از جمله این پروژه‌ها است که پس از پرو و پاکستان، سومین تلسکوپ این سازمان در ایران خواهد بود که تا اواخر تابستان امسال نصب می شود.

 به گفته نقاش، داده‌های دریافت شده از سوی این تلسکوپ در اخیار کشور های عضو اپسکو قرار می‌گیرد.

سرپرست دفتر روابط و همکاری‌های بین‌المللی سازمان فضایی، راه‌اندازی مرکز آزمایشگاه اپسکو در پژوهشگاه هوا فضای ایران و اجرای پروژه‌های ماهواره‌ای با مشارکت دانشگاه‌ها را از دیگر پروژه‌های مشترک با اپسکو نام برد و ادامه داد: علاوه بر آن سازمان فضایی ایران در زمینه طراحی و ساخت پیش نشانگرهای زلزله با موسسه ژئوفیزیک همکاری دارد.

نقاش با تاکید بر اینکه سازمان اپسکو اقدام به اعطای بورسیه در دوره‌های کارشناسی ارشد دکتری کرده، گفت: بورسیه مقطع کارشناسی ارشد این سازمان در چهار رشته و در دوره دکتری شامل یک رشته می‌شود و واجدین شرایط برای دریافت این بورسیه به سازمان اپسکو معرفی می‌شوند.

آخرین وضعیت ماهواره های بومی کشور
در ادامه مراسم روشنیان معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران در مورد پروژه ماهواره کوچک دانشجویی و فعالیت‌های سازمان فضایی گفت: این پروژه از یک ماهواره میکرو و 2 ماهواره کیوب ست با همکاری کشورهای عضو اپسکو انجام و اجرایی شد. 
 
وی ادامه داد: ماهواره های مصباح و ناهید که در پژوهشگاه فضایی ساخته شده‌اند به کمک کشور ایتالیا آماده پرتاب هستند همچنین ماهواره ناهید مراحل پایانی خود را طی می‌کند و در چند ماه آینده پرتاب می شود.

معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران دانشگاه‌های امیرکبیر، علم وصنعت، خواجه نصیر و پژوهشگاه هوافضا را از جمله مواردی دانست که آمادگی خود را برای مشارکت در پروژه‌های اپسکو اعلام کرده‌اند.

روشنیان تصریح کرد: این دانشگاه‌ها و پژوهشگاه نیز پروپوزال‌های خود را در حوزه زیرسیستم ماهواره، کنترل درجه حرارت و سیستم‌های IPS آماده کرده‌اند که این پروپزال‌ها به اپسکو ارائه خواهد شد.

وی همچنین به بیان پروژه‌های در دستور کار سازمان فضایی اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت ماهواره‌های"رصد"، "نوید"، "ظفر"،"دوستی" و "آت‌ست" از جمله پروژه‌های در دستور کار این سازمان است.

معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران ماهواره "رصد" را دارای وزن 16 کیلوگرم و طول عمر 18 روز دانست که در سال 2011 پرتاب شده است و اضافه کرد: ماهواره "نوید" با وزن 50 کیلو از سوی دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شد و در سال 2012 نیز پرتاب شد.

روشنیان، ماهواره "تدبیر" را با وزن 50 کیلوگرم توصیف کرد که در سال 2013 پرتاب شده است و یادآور شد: ماهواره "دوستی" نیز با وزن 50 کیلوگرم از سوی دانشگاه شریف طراحی و ساخته شده است. این ماهواره که دارای رزولوشین بیش از 30 متر است، در سال جاری پرتاب می‌شود.

وی ماهواره "آت‌ست" را از جمله ماهواره‌های طراحی شده در دانشگاه امیر کبیر دانست که مراحل نهایی ساخت در حال انجام است و در سال جاری نیز پرتاب می‌شود.

روشنیان با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره «ظفر» خاطرنشان کرد: این ماهواره از سوی دانشگاه علم و صنعت با وزن 100 کیلو ساخته شده است.
 
معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه در مرکز فضایی ماهدشت سازمان فضایی زیر ساخت‌های خوبی در حال توسعه است، ادامه داد: در این مرکز امکان دریافت تصاویر ماهواره‌ای وجود دارد، ضمن آنکه رصدخانه این مرکز نیز با انتقال تلسکوب اپسکو به آن توسعه می‌یابد.

وی مانیتور ماهواره از طریق ماهواره "آت‌ست"، راه‌اندازی آزمایشگاه ملی سنجش از راه دور، ارتقای آنتن 10 متری ماهدشت و راه‌اندازی مرکز تجمیع تست ماهواره‌ها را از دیگر امکانات مرکز ماهدشت نام برد و ادامه داد: مرکز تجمیع و تست ماهواره که اخیرا به بهره برداری رسیده است، امکان تست ماهواره‌ها را در کشور فراهم می‌کند.

روشنیان با بیان پروژه‌هایی که در پژوهشگاه فضایی به کمک امکانات این مرکز در حال انجام هستند، گفت: اکنون آزمایشگاه این مرکز برای تست و تجمیع ماهواره‌ها، آزمایشگاه شوک برای تست ماهواره، آزمایشگاه تست‌های مخابراتی و آزمایشگاه نشانه‌های اوپتیکی برای رشد و ارتقا  فناوری فضایی در حال فعالیت هستند. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار