برای داشت محصولات بهاره و تابستانه رعایت توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ اداره امور تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش با هدف کاهش خسارت آفات ، بیماریها و علفهای هرز و در نهایت دستیابی به عملکرد مطلوب توصیه های مهمی به کشاورزان کرد.

علفهای هرز موجود در مزارع ضمن استفاده از منابع آب و سایر مواد مغذی در رقابت با محصول اصلی سبب افت کمی محصول میشوند. همچنین می توانند بعنوان میزبان بسیاری از آفات و بیماریها و نهایتاً خسارتزایی موجبات کاهش عملکرد را فراهم آورند.

به دلیل حساسیت بالای مراحل گلدهی و دانه بندی در همه محصولات و بالاخص محصولات بهاره و تابستانه ، هرگونه تنش خصوصاً تنش خشکی توأم با دمای بالا سبب پایین آمدن راندمان محصول میگردد.لذا آبیاری مزارع در مراحل زایشی مذکور ضامن افزایش محسوس عملکرد در واحد سطح میگردد.

همچنین توصیه می شود کلیه کشاورزان با بازدید مستمر از مزارع خود و بهره گیری از نظرات کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستان اقدام به مبارزه تلفیقی با آفات و بیماریهای شایع خصوصاً آفات مکنده و کرمهای برگخوار و غلافخوار نمایند.

استفاده از اسید هیومیک بصورت کود آبیاری و محلولپاشی در مزارعی که هنوز وارد فاز زایشی نشده اند. مصرف این کود آلی سبب افزایش ریشه دهی، بالابردن قابلیت نگهداری آب در خاک ، افزایش مقاومت گیاه به آفات و بیماریها ، افزایش فعالیت میکرو ارگانیسمها و نفوذپذیری خاک میگردد.

استفاده از روشهای مبارزه مکانیکی و به خصوص مبارزه بیولوژیک و جایگزین نمودن آن با روش مبارزه شیمیایی علاوه بر کاهش هزینه تولید موجب کاهش روند مصرف سموم در محصولات و افزایش سلامتی جامعه می گردد.

استفاده از کود های پتاسه موجب افزایش مقاومت گیاه به تنش های محیطی اعم از شوری ،گرما، سرما ، ورس و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها نقش بسزایی دارد.




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.