طرح ملی پایش باقیمانده های دارو، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی در فرآورده های خام دامی و خوراک دام در استان چهارمحال و بختیاری اجرا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه طرح ملی پایش باقیمانده های دارو، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی در فرآورده های خام دامی و خوراک دام به منظور تضمین کیفیت این محصولات، امسال نیز از سوی سازمان دامپزشکی کشور اجرا می شود، گفت: اجرای طرح مذکور در این استان هم آغاز شده است.

سید محمود حسینی، شیرخام، گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی، تخم مرغ و عسل را فرآورده های مشمول این طرح عنوان کرد و افزود: در همین راستا، نمونه گیری از شیر خام از 20 تیرماه امسال در چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

وی اضافه کرد: در این مرحله 24 نمونه شیر خام از مراکز جمع آوری و گاوداری های صنعتی استان اخذ و برای بررسی و پایش باقیمانده های آنتی بیوتیک های غیر مجاز و سایر آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین (سرب)، سموم، داروهای ضد انگل دامی و داروهای ضد التهاب به آزمایشگاه های استان های خراسان رضوی، آذربایجان غربی، قزوین و آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال شد.

حسینی با بیان اینکه مواد خارجی صرفاً محدود به میکروارگانیسم ها و سموم مترشحه از آنها نیست، ادامه داد: انواع مواد شیمیایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مواد غذایی را آلوده می کند در ایجاد اختلالات متعدد و مسمومیت در مصرف کنندگان نقش مهمی دارند.

وی اظهار داشت: عوارض ناشی از مسمومیت های شیمیایی، بر خلاف عفونت ها و مسمومیت های میکروبی، اغلب در دراز مدت بروز می کند.

حسینی گفت: رسوبات و باقیمانده تعدادی از فلزات در مواد غذایی می تواند عامل ایجاد مسمومیت های مزمن و بعضاً حاد و خطرناکی باشد که این موضوع امروزه یکی از دغدغه های بهداشتی در کشورهای صنعتی جهان است.

وی در پایان از مردم خواست فرآورده های خام دامی خود را از مراکز مجاز مورد تأیید دامپزشکی و دارای برچسب بهداشتی تهیه کنند.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار