گیوه بافی ازهنرهای سنتی استان كرمانشاه است که ازگذشته های دور تاكنون به علت شرایط اقلیمی،محیطی وجغرافیایی، به تولید و مصرف آن می پردازند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛هنر گیوه بافی ، نمادی ازمقابله ومقاومت زیبایی هنر،ظریف دست دربرابرجاده های سرسخت وسنگلاخی به عبارتی نبردوتقابل هنروطبیعت است.

گیوه دراصطلاح محلی به آن كلاش گفته می شود،مركزساخت گیوه دراین استان ،شهرهای پاوه ،هرسین وكرمانشاه است.

گیوه ازدوقسمت كفه ورویه تشكیل می شود،كفه معمولاً از لاستیك وچرم ورویی آن نخ یا ابریشم است. تاقبل ازپیدایش صنعت لاستیك سازی،گیوه كش ها زیركلاش ها را ازپوست،گاومیش تهیه می نمودندورویه آن را ازنخ یا ابریشم می بافتند.

نوع دیگر كلاش معروف  به كلاش اورامی وگیوه بافیهای آن منطقه به(دوم) شهرت دارند، آنها زیره گیوه را از پارچه کهنه كوبیده شده که باروده خشك  بهم وصل می شدمی ساختند این نوع گیوه به لحاظ شكل وطرح با گیوه های كرمانشاه وهرسین كاملاً متفاوت است.

طراحی ونقوش ، رایج درگیوه بافی برگرفته  از طرحهای سنتی فرش وگلیم،طرحهای مدرن،طرحهای تلفیقی،مدرن وسنتی،ابداعات جدید وخلاقیتهای ذهنی  است كه شخص بافنده آنهارابراساس سلیقه خوددرساخت گیوه بكارمی برد.

رنگ هایی که در تهیه گیوه بکار می رود عبارتند از رنگ های آبی، قرمز، سفید، استخوانی وسیاه. رنگ های آبی و قرمز که در تخت گیوه بکار برده می شود.

وی ادامه داد: رویه گیوه مردانه به طور معمول سفید بوده و برای بافت گیوه های زنانه از نخ های رنگین و گاه از انواع منجوق نیز استفاده به عمل می آید.

تولید کلاش که دارای قدمتی 1500 ساله بوده و اما اکنون در اکثر شهرهای استانهای کردستان و کرمانشاه و همچنین مناطق کردنشین عراق  تولید می شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.