نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، تقریباً دوسوم مردم ترکیه "فتح‌الله گولن" را عامل کودتای نافرجام معرفی می‌کنند.

نظرسنجی: بیشتر مردم ترکیه به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ تقریباً دو سوم مردم ترکیه بر این باورند که فتح‌الله گولن – مدرس الهیات مقیم آمریکا— عامل کودتای نافرجام 15 ژوئیه در ترکیه است.

نظرسنجی اخیر اندی-آر از ناظران انتخاباتی ترکیه و نزدیک به دولت این کشور نشان داده است بیشتر مردم ترکیه، فتح‌الله گولن را عامل اصلی کودتای شکست‌خورده این کشور می‌دانند.

در این نظرسنجی 64.4 درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند گولن مهره اصلی کودتا در ترکیه است. به نظر آن‌ها، پیروان گولن در ترکیه شبکه وسیعی از مدارس و بنیادهای خیریه را در اختیار دارند و می‌توانند در اذهان مردم ترکیه نفوذ کنند. این در حالی بود که 3.8 درصد از شرکت‌کنندگان، آمریکا و قدرت‌های خارجی را مهم‌ترین طراحان کودتا قلمداد کرده‌اند و 2.2 درصد نیز رجب طیب اردوغان را عامل کودتای نافرجام دانسته‌اند.

در این میان، 72.6 درصد از شرکت‌کنندگان بر این باورند که افسران نظامی کودتا از پشتیبانی کشورهای خارجی بهره می‌بردند در حالی که 78.9 درصد کودتای ترکیه را همبستگی بین اردوغان و رهبران اپوزیسیون دانسته‌اند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی، بسیاری از شرکت‌کنندگان خواهان استرداد گولن از آمریکا هستند. 81.5 درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند، خواهان بازگرداندن گولن از آمریکا هستند و 77.7 درصد بازگرداندن او به ترکیه را خطر جدی برای آینده این کشور عنوان کرده‌اند. این در حالی است که مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند با ارائه شواهد کافی حاضر به ارجاع گولن به ترکیه هستند.

گولن از سال 1999 در تبعید خودخواسته‌ای در آمریکا به سر می‌برد. این مدرس الهیات نیز مدعی است کودتا در ترکیه حرکتی از پیش برنامه‌ریزی‌شده به‌وسیله اردوغان –رئیس‌جمهور ترکیه—است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار