معاون وزیر بهداشت گفت: با راه اندازی سامانه ثبت شرکت های گردشگری سلامت، اطلاعات گردشگران ساماندهی می شود.

اجرایی شدن درجه بندی کیفیت بیمارستانها از شش ماهه دوم امسالبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد دکتر محمد حاجی آقاجانی در حاشیه اجلاسیه روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور گفت: برای کاهش اتفاقات ناخواسته و خدمات بیمارستانی  افزایش نظارت های موردی و بازرسی های دوره ای را انجام داده ایم.
 
وی تصریح کرد:بیمار محوری و کیقیت خدمات ایمنی بیماران مهم ترین رکن از اعتباربخشی است و ما توجه ویژه ای به نتیجه بخشی داریم و اگر در سنجه ای ساختار و فرآیند باشد ولی منجر به نتیجه نشود امتیاز لازم را نخواهد گرفت.

وی  ادامه داد: با عمق بخشیدن به سنجه ها امیدواریم وضعیت مطلوب تری را شاهد باشیم و در طی یک دهه اعتبار بخشی، در رویکرد نسل جدید ارتقا بخشی ها، کرامت بیماران و خدمات هتلینگ و اقامتی و تمام نیازمندی بیماران لحاظ شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: از شش ماهه دوم سال بیمارستان ها 4 درجه کیفی می گیرند و تعرفه و هزینه ها مطابق با درجه کیفی می باشد و هرچه کیفیت بهتر شود تعرفه ها بیشتر خواهد شد.

آقاجانی با اشاره به اینکه سامانه الکترونیک صدور پروانه ها آغاز بکار کرده است ، تصریح کرد: در حال حاضر  35 نوع موسسه تشخیص درمانی وجود دارد که حدود 20 هزار موسسه و بیمارستان را شامل می شود که با آغاز به کار این سامانه بانک اطلاعاتی عظیمی با همکاری ثبت احوال، وزارت بهداشت، نظام پزشکی و اداره رفاه ایجاد خواهد شد که از رفت و آمد ها و بوروکراسی های اداری در ادارات مختلف می کاهد و نیاز آن ها را تسهیل می کند و از تخلفات احتمالی جلوگیری می کند و باعث شفافیت بهتر در صدور پروانه ها می شود.

وی با بیان اینکه باید در زمینه تامین نیروی متخصص انسانی تلاش کنیم، گفت: از دو سال قبل رشته های تخصصی را به 4 گروه تقسیم کردیم؛ 8 رشته تخصصی فارغ التحصیلان آن کمتر از ظرفیت آموزشی، 7 رشته تربیت انسانی متناسب با نیاز دانشگاه ها و 7 رشته فارغ التحصیلان آن بیشتر از نیاز جامعه و در 5 رشته نیازی به خدمات دانشگاهی نداریم.

معاون بهداشت ادامه داد:کاهش تعهدات تخصصی در برخی رشته ها خواهیم داشت که از جمله در 7 رشته تخصصی توانبخشی، رادیوتراپی، پزشکی هسته ای، بیماری داخلی، بیماری های عفونی کودکان و بزرگسالان و روانپزشکی 20 درصد از تعهدات کاهش یافته است که دو رشته بیماری عفونی داخلی کودکان و بزرگسالان از مهر ماه سال آینده و در بقیه رشته ها از مهر ماه امسال کاهش خواهد یافت.

دکتر آقاجانی تصریح کرد: در 5 رشته پزشکی اجتماعی، پزشکی قانونی، ورزشی، طب کار و هوا فضا تعهدات اختیاری می شود و در رشته پزشکی قانونی تعهدات فارغ التحصیلان بعد از تامین نیروی انسانی، اختیاری می شود.

وی گفت:  برنامه ای 10 ساله تدوین شده است که  دوره تعهدات را حذف کنیم و می خواهیم تعهدات خدمت تخصص را فقط در مواقعی استفاده کنیم که ناگزیر به استفاده آن هستیم و با افزایش ظرفیت و مشوق ها و بومی گزینی در یک دوره 10 ساله تعهدات دوره تخصصی اجباری را حذف کنیم که بتوانیم نیروی مناطق محروم را تامین کنیم و پزشکان با اشتیاق بیشتری ماندگار شوند.

وی به مطالبات وزارت بهداشت از بیمه ها اشاره کرد و افزود: وصول مطالبات با یک سال وقفه دوباره در حال پیگیری است که در مجموع 8 تا 9هزار میلیارد تومان خدمات تاکنون ارائه شده و هنوز مبلغ آن دریافت نشده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: ورودی بیمارستان قائم با ظرفیت آن متناسب نیست و با توجه به اینکه اکثر بیمارهای مغزی استان به این بیمارستان انتقال داده می شود، تخت های ثابت این بیمارستان به جمعیت ثابت و شناور بیماران پاسخگو نیست که این موضوع در بیمارستان های تهران نیز وجود دارد.

آقاجانی افزود: برای توسعه زیر ساخت های درمانی  اقداماتی صورت گرفته که  کم است و در کشور 6/1 تخت به ازای هزار نفر وجود دارد در حالیکه در کره جنوبی 5/13، و کوبا 8/7 و ترکیه 7/2 است و باد 80 هزار تختخواب به بیمارستان های کشور اضافه کنیم که در این دولت امیدواریم به دنبال طرح تحول نظام سلامت 20 هزار تخت بیمارستانی اضافه شود که تاکنون 10 هزار تای آن اضافه شده است.
وی با بیان اینکه  در بخش خصوصی نیاز به سرمایه گذاری داریم، ادامه داد: بابد برای بخش خصوصی جاذبه و لطافت ایجاد شود و قیمت خرید محصولات درمانی متناسب با هزینه ها باشد تا جاذبه ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه ساختمان بیمارستان های نیمه تمامی که پیشرفت قابل قبولی دارند مورد توجه وزارت هستند، گفت: وزارت بهداشت توجه ویژه ای به این بیمارستان ها دارد اما منابع دولت نمی تواند بیش از این تخت احداث کند.

معاون وزیر بهداشت افزود:بازسازی بیمارستان ها  قدیمی در دستور کار است  که خدود 67 درصد بیمارستان ها فرسوده اند و 16 هزار تخت خواب قدمتی بالای 50 سال دارند اما تاکنون 2 میلیون و 100 هزار متر مربع از بیمارستان های فرسوده و 39 هزار تخت بازسازی شدند و 27 هزار قلم از تجهیزات پزشکی سرمایه ای سنگین و متوسط برای بیمارستان های جدید ارائه شده که در حال بهره برداری است.

آقا جانی درباره گردشگری گفت: با اعتبار بخشی پذیرش بیمارستان های بین المللی و استاندارد آن ها را ارتقا دادیم که با این طرح هر بیمارستانی صلاحیت پذیرش بیماران خارجی را ندارد.

انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.