ارومیه؛

بهبود سبک زندگی در بارداری، حین زایمان و تولد نوزاد

کلاسهای آمادگی برای زایمان طبیعی در مرکز بهداشتی و درمانی تازه کند شوط تجهیز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،به منظور ترویج زایمان طبیعی ، کلاس های آمادگی برای زایمان فیزیولوژیک برای مادران باردار در مرکز بهداشتی و درمانی تازه کند برگزار می گردد.

رقیه احمدی مامای شاغل در واحد بهداشت خانواده ستاد گفت: توانمند سازي مادران براي انتخاب روش زايمان ايمن یکی از اهداف برگزاری کلاس های آمادگی زایمان می باشد و كاهش ترس از درد زايمان، آگاهي به مادران، انجام ورزشهاي خاص دوران بارداري و خوشايند سازي دوران بارداري و زايمان و در نهايت كاهش سزارين هاي غير ضروري از دیگر اهداف برگزاری این کلاس ها است.

احمدی تهیه كتاب آموزشي براي مادران و آموزش دهندگان، تهيه استانداردهاي خدمت، فضای فيزيكی، محتواي آموزشي و تهيه چک ليست پايش كلاس ها در اداره سلامت مادران را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری کلاس های آمادگی زایمان برشمرد.

وی با اشاره به اینکه كلاس هاي آمادگی زايمان از هفته ۲۰ تا هفته ۳۷ بارداري براي مادران طی ۸ جلسه۹۰ دقيقه اي برگزار مي شود، افزود: در این کلاس ها بهداشت فردي، تغذيه، سلامت روان، علائم هشدار، مراحل زايمان، روش مناسب زايمان، شيردهي، مراقبت از نوزاد و بهداشت پس از زايمان آموزش داده مي شود.

احمدی اظهار داشت: در این کلاس ها ورزش های بارداري، اصلاح وضعيت و تن آرامي، به منظور كاهش ترس از درد زايمان، تقويت عضلات و پيشگيري از صدمه به عضلات كف لگن، براي مادر انجام مي شود.

وی گفت: اين آموزش‌ها به مادر كمك مي كند تا آگاهانه در خصوص انتخاب روش زايمان تصميم بگيرد و بهترين روش زايمان با كمترين عوارض براي خود و نوزادش را انتخاب كند. انتخاب آگاهانه زايمان طبيعي سبب پذيرش و كنترل درد زايمان مي شود. مادر مي تواند با انتخاب خود روش بي دردي يا كم دردي را انتخاب کند. وی هدف نهايي اين كلاسها را بهبود سبک زندگی در بارداری، حين زايمان و تولد نوزاد است که بر پايه حفظ حقوق طبيعی و سلامت مادر و جنين استوار دانست.

در پایان احمدی افزود: در تمام كشورهاي توسعه يافته دنيا، امروزه اعتقاد بر اين است كه از ميزان مداخلات پزشكي در حين بارداري و زايمان كاسته شود و توانمندسازی مادران باردار و خانواده‌های آن‌ها با فراهم کردن شرايط برگزاری كلاس‌هاي آمادگي دوران بارداري مي تواند راه حل مناسبي براي اين معضل باشد. از اين رو مراقبت‌هاي دوران بارداري به انجام معاينه، آزمايش و سونوگرافي ختم نمي‌شود.

این آموزش‌ها به مادران كمک مي‌كند تا بارداري سالم تر و با عارضه كمتري داشته باشند ضمن اينکه مادران باردار با کسب مهارت خود مراقبتی، مديريت ذهن و جسم قادر خواهند شد تا از رهايش پويای جسمی و روانی برخوردار شوند و همچنين با ذهنيت مثبتی که از درد زايمان کسب خواهند کرد، نگراني هاي آنها در بارداري كاهش يافته و مي توانند در مهمترين تجربه زندگی خود نقشی فعال داشته باشند

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.