آموزش مهارت کمک های اولیه همزمان با اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تابستان در خراسان رضوی اجرا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، به همت آموزش و پرورش خراسان رضوی و سازمان جمعیت هلال احمر این استان "طرح ملی دادرس" در قالب ارائه آموزش مهارت های کمک های اولیه با برپایی رقابت های استانی و کشوری به دانش آموزان ارایه می شود.

منصوریان معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه طرح دادرس به معنای آمادگی دانش آموزان در روز های سخت است، گفت: با برگزاری این طرح دانش آموزان هنگامی که نیاز به همکاری و امدادرسانی همگانی است به لحاظ جسمی، روحی و روانی آمادگی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در این دور از رقابت های استانی طرح ملی دادرس علاوه بر آموزش امداد و نجات ارائه برنامه های فرهنگی هم به دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: گروه های شرکت کننده از 30 شهرستان و بخشداری استان خراسان رضوی در این مسابقات شرکت کرده اند.

وی در مورد میزان آمادگی گروه های شرکت کننده در این مسابقات استانی گفت: برخی گروه ها بسیار قوی هستند و تعدادی از گروه های شرکت کننده نیاز تلاش بیشتر دارند که به حد مطلوب مسابقات برسند.

منصوریان در مورد برپایی این مسابقات استانی افزود: مسئولان برگزار کننده می توانند ضعف ها و نقاط قوت خود را در مناطق مختلف ارزیابی کنند و اینکه کدام شهرستان ها نیاز به کسب مهارت بیشتر دارند.

به گفته وی فعالیت های امداد رسانی و کمک های اولیه از اقدامات موثر انجام شده در سال های اخیر است و تصریح کرد: یکی از محورهای آموزش در پایگاه های اوقات فراغت آموزش و پرورش خراسان رضوی پایگاه های اوقات فراغت هستند که آموزش های امداد و نجات به دانش آموزان ارائه می شود .

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در تعدادی از این پایگاه ها از جمله در کانونهای تربیتی آموزش و پرورش کلاس های آموزشی امداد و نجات تشکیل می شود که دانش آموزان می توانند با ثبت نام در این کلاس ها دوره های امداد رسانی و کمک های اولیه را بگذرانند.

منصوریان با اشاره به لزوم کسب مهارت های امداد و نجات گفت: ارائه دانستنی های امدادرسانی بخشی از مهارت ها زندگی به دانش آموزان محسوب می شود.

وی افزود: هم اکنون 500 مدرسه خراسان رضوی در طرح دادرس شرکت کرده اند و در هر مدرسه بیش از 30 نفر مشارکت دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: دانش آموزان از طریق پایگاه های جمعیت هلال احمر و جوانان مدارس در این طرح شرکت کرده اند و از بین گروه های شرکت کننده بهترین تیم به برای مرحله رقابت های کشوری اعزام می شود.

آغاز طرح دادرس برای دانش آموزان اول متوسطه

اسماعیل شاه بیگی معاون جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی هم گفت: این سازمان در راستای توسعه آموزش های همگانی و ترویج فرهنگ خود امدادی، اقدام به ارائه آموزش و برپایی رقابت برای دانش آموزان مقطع اول متوسطه کرده است.

وی با اشاره به برنامه های آموزش همگانی سازمان جمعیت هلال احمر گفت: کانون های طلاب، دانشجویی و روستایی جمعیت هلال احمر به اقاشار مختلف جامعه برنامه و آموزش های امداد و نجات را ارائه می دهد.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با بیان اینکه طرح دادرس یکی از طرح های مهم کشوری محسوب می شود، گفت: امسال 20 تیم دختر و 20 تیم پسر به مرحله نیمه نهایی که مرحله رقابت های استانی است راه پیدا کرده اند.

شاه بیگی با اشاره به اینکه ارائه آموزش کمکهای امداد و نجات می تواند برای احقاق شعار هر خانواده یک امدادگر موثر باشد، خاطرنشان کرد: تا کنون خانواده ها طبق موارد ثبت شده با ارائه آموزش های امدادی نقش موثری در کمک رسانی به مجروحان در مراحل نخست حادثه داشته اند.

وی در مورد برنامه های پیش روی سازمان هلال احمر خراسان رضوی برای دانش آموزان سایر مقاطع تحصیلی افزود: قرار است ارائه آموزش مهارت های امداد و نجات برای مقطع سال دوم متوسطه هم برگزار شود.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: با توجه به تعامل خوب سازمان هلال احمر با آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال گذشته استان خراسان رضوی موفق به کسب 3 عنوان برتر در رقابت های مرحله کشوری شد.

شاه بیگی خاطر نشان کرد: هم اکنون 500 کانون هلال احمر دانش آموزی در استان فعالیت خراسان رضوی دارند.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: هدف از ارائه آموزش ها ی کمک های اولیه نجات جان یک انسان است و اینکه تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی افراد بتواند به مجروحان کمک کند.

شاه بیگی گفت: همچنین آموزش مهارت های کمک های اولیه به اعضای اتحادیه دانش آموزی از دیگر تفاهم نامه های میان هلال احمر خراسان رضوی و آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه "طرح ملی دادرس" با 8 محور آموزشی بر پا می شود، گفت: اطفا حریق،پناه گیری و تخلیه اضطراری، حمل مصدوم به صورت گروهی با برانکارد، پانسمان و بانداژ، ارزیابی علائم حرارتی، مسابقه آتل بندی، حمل بک برد بر روی دست و اسکان اضطراری از جمله مسابقات د رنظر گرفته شده برای دانش آموزان است.

لزوم ارائه واحد درسی در مراکز آموزش عالی

یک کارشناس مدیریت سوانح گفت: ارائه واحد درسی مهارت های کمک های اولیه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ضرورت دارد.

توکلی با اشاره به لزوم استمرار آموزش های کمک اولیه پس از کلاس های هفتم و هشتم گفت: من پیشنهاد می کنم در دوره های متوسطه و در دانشگاه ها هم یک واحد درسی به آموزش های امداد رسانی داده شود تا دانش آموزان بتوانند سایر دوره های امداد و کمک رسانی به مجروحان را بگذرانند.

وی گفت: امسال مدارس و آموزش و پرورش در زمینه اقدامات و برنامه های خوب و سنجیده ای داشته اند به طوری که عملکرد دانش آموزان نسبت به سال قبل بسیار بهتر بوده است.

داور مسابقه اطفا حریق در "طرح ملی دادرس" افزود: دانش آموزان پیش از شرکت در این مسابقه با حریق انواع مایعات ، جامدات و گازها آشنا باشند.

توکلی در مورد موارد آموزشی این مرحله افزود: روش های اطفا و خاموش کردن آتش و نحوه کار و آماده سازی کپسول آتشنشانی و نحوه ایستادن در مقابل آتش از موارد مورد ارزیابی این مسابقه محسوب می شود.

وی افزود: آموزش های مقدماتی امدادرسانی با استفاده از تجهیزات و وسایل امدادی به دانش آموزان ارائه می شود.

امید است؛ با گسترش آموزش های امداد و نجات شاهد کاهش خسارات و مرگ و میر های ناشی از سوانح و حوادث طبیعی باشیم.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار