به گزارش خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانشجویان و فارغالتحصیلان فیلمساز عرصه هنر با پشت سر گذاشتن دورههای آموزشی در دانشگاه و ساخت فیلمهای دانشجویی وارد عرصه سینما میشوند اما هزاران راه نرفتهای را پیش روی خودشان میبینند که ادامه مسیر را برایشان دشوار میکند. آنها با تلاش و رو انداختن به افرادی که در این عرصه دستی بر آتش دارند با زبان بیزبانی طلب کمک میکنند تا بتوانند استعداد و تواناییهایشان را به تصویر بکشند و ثابت کنند که میتوانند تحولی را در سینما بوجود بیاورند.
بارها دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته را به عنوان دستیار کارگردان و منشی صحنه در پشت صحنه فیلمهایی میبینیم که برای کسب تجربه به دنبال پیدا کردن راههایی برای بروز استعدادهایشان هستند که البته آن هم بستگی به عوامل سازنده کار دارد که این اجازه را به آنها بدهند یا خیر.
مساله امتیازدهی و سطحبندی افرادی که برای کارگردانی فیلم اولشان درخواست میدهند از اهمیت بسیاری برخوردار است و برخی از متقاضیان بر این باور هستند که امتیازها و شرایط دریافت پروانه ساخت فیلم اول بسیار سخت و امتیازی که حق متقاضیان است به آنها داده نمیشود. از طرف دیگر اعضای شورای پروانه ساخت سینمای ایران بر این باورند که امتیازهای در نظر گرفته شده ممکن است سخت باشد، اما از این طریق افراد با صلاحیتتر وارد سینما میشوند. همچنین تعدادی از متقاضیان کارگردانی بر این باورند که امتیاز سالها فعالیت در حوزه دستیاری کارگردان به نسبت تجربهای که در این زمینه کسب میشود بسیار اندک است.
طبق گفته جنتی وزیر فرهنگ ارشاد قرار شده این حوزه به نیروهای جوان و فیلم اولی ها، از طریق آموزش و کمکهای مالی و اعطاء وام، انگیزه بدهد.
در مجموع فیلم اولیهای زیادی توانستهاند وارد سینمای ما بشوند و فیلم خودشان را تولید کنند. مشکل سینمای ما مسئله عدم امنیت، نداشتن اقتصاد مطلوب سینما و برگشت سرمایه کافی است و ارتباط چندانی به فیلم اولی یا فیلم چندمی ندارد. مسئله اقتصادی است که در سینما نقش تعیین کنندهای دارد مگر اینکه تولید آن فیلم مشق تهیهکنندگی تهیهکننده آن باشد یا حمایت دولتی ویژههای داشته باشد.
در مواردی اتفاق میافتد که برای گرفتن پروانه ساخت، اسم تهیهکنندهها را به طور صوری مینویسند تا فیلم مجوز ساخت بگیرد و شروع شود اما نمیدانم چطور تهیهکنندههای حرفهای حاضر میشوند که اعتماد و اعتبارشان را بهخاطر دریافت پول به زیر سوال ببرند و به بازی بگیرند، این موضوع در پروسه ساخت و تولید فیلمهای کارگردانهای اول دردسرساز میشود و خیلی هم دردناک است
در حال حاضر هم شورای پروانه ساخت معاونت ارزشیابی و نظارت در جلسه فوق العادهای که برگزار کرد، کارگردانی سری دوم متقاضیان فیلم اول در سه ماهه اول سال جاری با تقاضای کارگردانی 5 تن از متقاضیان موافقت کرد.
تأیید صلاحیت متقاضیان براساس نمونه فیلم های ارائه شده، سوابق دستیاری حرفه ای، تحصیلات سینمایی، حضور و کسب جوایز داخلی و خارجی و دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری بوده و صدور پروانه ساخت برای آنان منوط به تایید فیلمنامه هایی خواهد بود که به شورا ارائه میکنند و تنها سه ماه فرصت دارند تا با معرفی تهیه کننده حرفه ای سینما و فیلمنامه درخواست پروانه ساخت کنند.
غلامرضا موسوی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص حضور کارگردانان کار اولی در عرصه هنر اظهار کرد: بستر برای حضور علاقمندان به حرفه کارگردانی در عرصه هنر باز است و هر شخص با ابتدایی ترین وسایلی که در دست دارد می تواند فیلم کوتاه بسازد و توانمندی های خود را به تصویر بکشد، هیچ فیلمساز جوانی نباید منتظر بماند تا یک تهیه کننده و یا سرمایه گذار به سویش بیاید تا کار هنری خود را آغاز کند.
وی ادامه داد: ورود به این عرصه به تلاش و پشتکار خود شخص بستگی دارد تا بتواند پا به دنیای فیلمسازی بگذارد، جشنواره فجر سی و چهار شاهد حضور فیلمسازان کار اولی بسیاری بودیم که به حق آثار خوب و خوش ساختی را تهیه کرده بودند که یکی از آنها توانست سیمرغ بلورین را از آن خودش کند.
موسوی تصریح کرد: فیلم کوتاه و مستند سازی کمک شایانی به کسب تجربه افراد میکند که با گوشی موبایل خود هم میتوانند بسازند همچنین انجمن سینمای جوان هم این بستر را برای حضور افراد تازه کار مهیا کرده که افراد جوان میتوانند استعداد هایشان را شکوفا کنند.
وی در خصوص این سوال که آیا خود او هم این بستر را برای فیلمسازان مهیا کرده یا خیر عنوان کرد: من در این مسیر کمک های بسیاری به جوانان تازه کار و مستعد کردم و آثار بسیاری را با کارگردانان کار اولی تولید کردم. من تنها میتوانم به این جمله بسنده کنم که «خواستن توانستن است» و هرکی مرد این میدان است تنها با همت و پشتکار خودش میتواند به این حوزه ورود کند.
انتهای پیام/