معرفی رقمی جدید از برنج پرمحصولرقم جدیدی از برنج پر محصول و زودرس با همت پژوهشگران مازندرانی معرفی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رئیس معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در آمل با اشاره به بار نشستن تلاش محققان و پژوهشگران این موسسه در معرفی رقم جدید برنج پر محصول و زود رس گفت: این رقم در مراحل اداری برای معرفی قرار دارد و در دهه فجر امسال رونمایی خواهد شد.

به گفته رحمان عرفانی این رقم درچند سال اخیر در این موسسه کشت و عملکرد، زودرسی و مقاومت آن دربرابر آفتاب بررسی و دستاوردهای آن رضایت بخش بوده است.

او با بیان اینکه خصوصیات این رقم با برنج شیرودی برابری می کند و بیش از 7 تن درهکتار عملکرد تولید دارد افزود: زمان کشت تا برداشت آن حدود 90 روز است و در برابر آفت های مختلف برنج نیز مقاومت خوبی دارد.

به گفته رئیس معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در آمل ؛ محققان این موسسه همچنین 5 لاین امید بخش و زودرس دیگر که مناسب برای کشت دوم برنج درمازندران است را حداقل تا دو سال آینده معرفی خواهند کرد.

موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر در آمل با سابقه بیش از پنج دهه تحقیقات و پژوهش اثرگذار در تولید و معرفی ارقام جدید برنج کشور؛ تحقیقات متعددی در زمینه اصلاح و تهیه بذر برنج، بررسی آفات، بیماری ها و علف های هرز، خاک و آب و فنی و مهندسی و همچنین در زمینه به نژادی، به زراعی، خاک و تغذیه، شناسایی و مدیریت آفات انجام داده است.

این موسسه از آغاز فعالیتش در اوایل دهه 40 تاکنون توانسته است بیش از 22 رقم برنج به بخش کشاورزی کشور معرفی کند.

رقم های کوهسار (مقاوم به سرما و زودرس)، شیرودی (پرمحصول کیفی) ندا، فجر و شفق از جمله دستاوردهای این موسسه است که همچنان در استان های برنج خیز کشور کشت می شود.

مازندران حدود 220 هزار هکتار شالیزار دارد که سالانه با تولید بیش از 950 هزار تن برنج سفید 42 درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام اسم بذرش چیه