مقاله پژوهشی فاطمه مزبان پور، معلم خوزستانی و سرگروه ادبیات استان خوزستان در ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش های قرآنی دانشگاه مالایا واقع در مالزی ارایه شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مقاله دکتر فاطمه مزبان پور و سید محمد امیری با عنوان " مقایسه ساختاری اسطوره های شاهنامه با شخصیت های داستانی قرآن" در کنفرانس بین المللی پژوهش های قرآنی در بخش سخنرانی پذیرفته شد که توسط وی و در جمع پژوهشگران ارایه گردید.

در چکیده این پژوهش آمده است:

"میان دین  اسلام  و فرهنگ  ملی کشور ایران تقارن و پیوند دیرینه ای وجود دارد   که  در  گزاره های زبانی و فرهنگی و ادبی  مشترک  در زبان فارسی و عربی   نمود یافته است یکی از این گزاره ها « اسطوره های ایرانی»  است که علاوه بر کارکردهای  حماسی و عاشقانه نقش ویژه ای در القای مفاهیم دینی دارند . این اسطوره ها  که در ادبیات ایران از مبانی فرهنگ و زبان فارسی هستند با شخصیت های  های داستان های قرآن   شباهت ها و اشتراکات   بسیاری دارند که نشان ازارتباط میان زبان و فرهنگ  ملت های مختلف دارد .  نویسنده در این مقاله به بررسی شباهت ها و تفاوت های میان «اسطوره های ایرانی ازشاهنامه ی فردوسی   » و «شخصیت های داستانی به روایت قرآن »

در داستان های  «جمشید و سلیمان »، «فریدون و موسی » ، «یوسف و سیاوش » ، «زلیخا و سودابه »، « فرعون و ضحاک » ، «خضر و اسکندر»  می پردازد . پس از مقایسه   ویژگی های  آنان  به این نتیجه می رسد  که  : منشا و اصل بسیاری از رویداد ها در میان اقوام و ملل مشترک است . و اشتراک ویژ گی  های اسطوره های ایرانی  با شخصیت های داستان های قرآن ارتباط میان زبان و فرهنگ فارسی با زبان و فرهنگ  عربی را نشان می دهد . و بررسی  ماهیت  ساختاری اسطوره ها و بن مایه ی های اصلی  در ساختار روایی  داستان های  قرآن ،  بیان  کننده ی تعامل چندسویه ی  و درهم امیختگی زبان و فرهنگ  در جوامع و اقوام  ایرانی  و سامی ست و این موضوع در مناسبات اجتماعی  و سیاسی ، تاریخی و ادبی و زبانی   میان ملل مختلف گریز ناپذیر است .

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.