بیماری تب برفکی در استان آذربایجان غربی مهار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی و گفت : این بیماری نشخوار کنندگان اهلی مانند گاو ، گاومیش ، گوسفند و بز و نشخوارکنندگان وحشی از جمله آهو ، گوزن و گراز را مبتلا می کند.

کامیار داهیم افزود: موج اول بیماری تب برفکی در آذربایجان غربی از هفته سوم مهرماه پارسال آغاز شد و تا اواسط آذر ادامه داشت.

وی علت شیوع این بیماری را در استان نبود کنترل مناسب بر روی مرزها و ورود غیر مجاز دام به داخل مرزها عنوان کرد و با اشاره به مهار این بیماری در استان افزود : ۴۰ درصد عملیات مایه کوبی علیه تب برفکی از آغاز تا مهار آن در استان موفقیت آمیز بوده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکهبر اثر شیوع تب برفکی امسال پنج هزار راس دام در استان تلف شد گفت : در صورت نبود تعامل بهداشتی با کشورهای همسایه و ورود دام های آلوده به استان احتمال شیوع دوباره این بیماری وجود دارد.

داهیم اظهار داشت : عملیات مایه کوبی دامها در آذربایجان غربی ، ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه داشته است.

وی هماهنگی با اتحادیه و تعاونی های دامداری برای کنترل بیماری ، برگزاری کلاسهای آموزشی برای دامداران ، تعطیل کردن تمام میادین دام در استان طی آبان ماه تا آذر ماه پارسال و مایه کوبی دامها را از مهمترین اقدامات این اداره کل برای کنترل بیماری تب برفکی در استان برشمرد.

استان آذربایجان غربی ۹ میلیون واحد دامی سبک و سنگین دارد که بیش از ۴۵۰ هزار رأس آن شامل گاو ، گاومیش و گوساله و بقیه نیز گوسفند ، بز و بره و بزغاله است.

هم اکنون 37 میدان دواب سنتی در استان برای خرید و فروش دام زنده فعال است که وجود این میادین از عوامل مهم گسترش بیماری‌های دامی مانند تب برفکی به شمار می رود.

گفتنی است ؛ بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی دارای واگیری بالا در بین دامهای سبک و سنگین شامل گاو ، گاومیش ، گوساله ، گوسفند ، بز و بزغاله و از بیماری های بومی در استان و کشور است که با شیوع آن در هشت ماه اخیر آسیب جدی مالی به دامداران استان آذربایجان غربی وارد شده و حتی تعطیلی برخی دامداریها را در پی داشته است.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.