دانشمندان انگلیسی در وحشت برکسیت!

در حالیکه بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، آینده تاریکی را برای انگلیس پیش‌بینی کرده‌اند، دانشمندان این کشور نیز از فردای انگلیس وحشت دارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشینگتن پست؛ انگلیس از قرن ها پیش در میان کشورهای برتر در زمینه پیشرفت و گسترش علم قرار داشته است؛ اما اکنون با رای مثبت برکسیت، ترس بر دانشمندان این کشور غلبه کرده است. 

پس از رای مثبت مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا، پیشگامان علم در این کشور از عواقب ناخواسته و مضر نتایج این همه‌پرسی (برکسیت) بر صنعت علم و دانش انگلیس خبر دادند.

بسیاری از محققان نگران آن هستند که دولت انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا، بودجه دریافتی از این اتحادیه در زمینه تحقیقات را جایگزین نخواهد کرد. بودجه ای که رقم آن برابر با 1.2 میلیارد دلار، یا 10 درصد بودجه دولتی این کشور در زمینه تحقیقات علمی است. احتمال حذف این بودجه، موجی از ترس را در میان دانشمندان و محققان انگلیسی ایجاد کرده است.

بخش دیگری از نگرانی این دانشمندان به احتمال از بین رفتن روابط میان دانشگاه ها و موسسات این کشور، با سایر اعضای اتحادیه اروپا مربوط می شود. تحقیقات انگلیس امروزه در زمینه جهانی، با سطح رقابت گسترده و هزینه بسیار بالا صورت می گیرد. قرار گرفتن در کنسرسیوم اروپایی، به انگلیس کمک کرده تا در میان کشورهای این قاره در زمینه های علمی در جایگاه نخست قرار گیرد.

هفته گذشته تعدادی از شناخته شده ترین اشخاص دانشگاهی انگلیس با ارسال نامه ای عمومی، به همگان یادآور شدند که بسیاری از دانشگاه های این کشور از اساتید برتر خارجی استفاده می کنند. در همین حال بسیاری از دانشجویان فوق لیسانس و دکتری نیز از سایر کشورهای اروپایی به انگلیس سفر کرده اند.

اجتماع محققان این پرسش را مطرح کرده اند که آیا اشخاص خارجی با اجرای برکسیت، همچنان می توانند به راحتی وارد کشور شوند؟ 

بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند با ایجاد محدودیت های جدید بر انگلیس، بسیاری از دانشمندان و محققان به کشورهای دیگری مهاجرت خواهند کرد و تحقیقات خود را در مکان هایی دیگر ادامه خواهند داد.

از سوی دیگر، مجله علمی "نیچر" در مطلبی نوشت بسیاری از پیش بینی های صورت گرفته در خصوص آینده علمی این کشور بر اساس مدارک غیر معتبر و احساسات واقع شده است. این مجله در ادامه آورده است وزیر علم و دانش انگلیس ایمیل مخصوصی را برای محققان ایجاد کرده تا در خصوص فرصت های از دست رفته احتمالی آگاه شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار