وزارت کشاورزی قرارداد ۳۵ پروژه تعاونی باغداری را در کابل، کاپیسا و پروان با شرکت های خصوصی امضا کرد.

وزارت زراعت قرار داد ۳۵ پروژه تعاونی باغداری را امضا کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، وزارت کشاورزی قرارداد ۳۵ پروژه تعاونی باغداری را در کابل، کاپیسا و پروان با شرکت های خصوصی امضا کرد.

 هزینه مالی این پروژه ها ۸۹میلیون افغانی است که از کمک های آژانس انکشافی فرانسه به بودجه انکشافی وزارت زراعت با سهم ۴۰درصدی دهاقین، تامین می شود.

ده پروژه  از این پروژه ها در شهرستان‌های پغمان، ده سبز و میربچه کوت ولایت کابل، ۸ پروژه آن در شهر محمودراقی مرکز ولایت کاپیسا و متباقی آن در شهرستان‌های بگرام، جبل اسراج و سیدخیل ولایت پروان تطبیق می شود.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت و آبیاری گفت که این پروژه‌ها شامل ساخت ۴۹باب کشمش خانه، ۱۳سبزخانه و چهار مرکز پروسیس میوه جات برای خانم ها می باشد.

آقای ضمیر افزود، ۳۳۰۰ نفر به شمول ۶۰ خانم به طور مستقیم و هزاران نفر دیگر به طور غیر مستقیم از ساخت این پروژه ها مستفید خواهند شد.

به گفته وی، این پروژه های تعاونی از طریق شوراهای انکشافی روستاها و شهرستان‌ها تطبیق می شوند.

وزیر کشاورزی تطبیق پروژه های تعاونی زراعتی و باغداری را برای رشد اقتصاد دهاقین و بلند رفتن سطح تولیدات با کیفیت زراعتی موثر خواند.

او خاطر نشان کرد که وزارت زراعت قصد دارد بزودی کنفرانس ملی تعاون (کوپراتیفها) زراعتی را در سطح کشور راه اندازی کند.

حامد اکرم والی ولایت کابل نیز تطبیق پروژه های تعاونی باغداری را گامی در راستای خودکفایی اقتصادی کشور خواند و تاکید ورزید که بخش زراعت و باغداری باید تقویت شود.

آقای اکرم، نبود بازار و سیستم بسته بندی تولیدات زراعتی و میوه جات را از چالش های خواند که در نتیجه آن بسیاری محصولات دهاقین هدر می روند.

از سوی هم، برخی انتقادهای نیز وجود دارد که وزارت زراعت، آبیاری و مالداری پروژه های مستمر و با دوام را که در رشد اقتصادی کشور کمک می کند در چند سال گذشته روی دست نگرفته است.

عرفان الله عرفان نایب نماینده مردم کابل و عضو هیات اداری مجلس گفت: "برنامه های کلان و مستمر که کشور و سکتور زراعت را بتواند به پا ایستاد کند متاسفانه در چند سال گذشته در نظر گرفته نشده و همواره به پروژه های مقطعی و زودگذر اکتفا شده است".

آقای عرفان تاکید کرد که وزارت زراعت برای رشد تولیدات زراعتی باید برنامه های عایداتی زراعتی را در کشور تطبیق کند.

او از تطبیق چندین پروژه های تربیه نهال های مثمر(قوریه) و نیمه کاره ماندن سردخانه های در برخی ولایت ها در سال های گذشته یاد کرد که به گفته وی، هم اکنون غیر فعال شده اند.

اما کشاورزی گفت، پروژه های که از گذشته کار ساز افتاده است ادامه می یابد و دیگر روی پروژه های مقطعی کار صورت نخواهد گرفت.

جمهور نوشت: افغانستان کشوری‌ است که حدود ۸۰ درصد مردم آن به زراعت مصروف اند، اما عدم توجه لازم دولت سبب شده که این سکتور رشد قابل ملاحظه نداشته باشد.
 
با این وجود، هم اکنون افغانستان بخش بزرگ از نیازهای محصولات زراعتی اش را در فصول مختلف سال از بیرون وارد می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار