شهرکرد؛

اولين كارگاه ملی مطالعه بررسی سلامت عمومی جامعه

اولين كارگاه آموزشی ملی مطالعه بررسی سلامت عمومی جامعه در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری؛ اولين كارگاه آموزشی ملی مطالعه بررسی سلامت عمومی جامعه توسط مركز تحقيقات مدل ساز در سلامت اين دانشگاه و با حضور ۲۰ پرسشگر و 5 مدرس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، در پايگاه اجرايی كوهورت شهرکرد برگزار شد.

تاكنون مطالعه كوهورت در ۱۷ استان كشور اجرا شده است و مقدمات اجراي آن در چهارمحال و بختياری از دی ماه سال گذشته كليد خورد.

اين مطالعه در چهارمحال و بختياري با ۱۰ هزار نفر هم گروه كه هفت هزار و ۵۰۰ نفر آنان به تناسب جمعيت و در دسترس بودن از مركز استان،‌ دو هزار نفر از مناطق روستايي شهرستان كيار ‌و مابقي از منطقه روستايي شهرستان اردل انتخاب و بر اساس نمونه گيري تصادفي خوشه اي وضعيت سلامت آنان حداقل به مدت ۱۵ سال به صورت ۶ ماه يكبار، ساليانه و هر سه سال يكبار مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت که بخشي عمده اي از مطالعه توسط پرشگران انجام مي شود.

در اين راستا، ۲۰ پرسشگر به مدت سه روز در این کارگاه تحت آموزش قرار گرفتند که ۱۳ نفر آنان براي اجراي طرح انتخاب مي شوند.

اطلاعات تكميلي در اين خصوص در لينک مطالعات كوهورت شهركرد در سايت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری به نشانی www.skums.ac.ir قابل دسترسی است.

سرپرست مركز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان چهارمحال و بختیاری گفت: اطلاع رساني برای دعوت جهت شركت در این طرح از طريق رسانه هایي جمعي انجام و علاقمندان مي توانند با مراجعه به پايگاه بررسي سلامت عمومي جامعه از لحاظ بيماري هاي مزمن،‌ سرطان،‌ قلبي و عروقي، ‌فشار خون و ديابت و ... مورد ارزيابي قرار گيرند.

دكتر علي احمدي، اعتبار تخصيص يافته از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي جهت فعاليت مركز تحقيقات مدل سازي در سلامت را ۱۶ ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: دانشگاه علوم پزشكي استان نيز مبلغ هفت ميليارد ريال به اين مركز اختصاص داده است.

وي اضافه کرد: ‌دانشگاه علوم پزشكي استان پس از ارزشيابي هاي وزارت متبوع به عنوان منطقه جنوب غربي ايران مجهز به آزمايشگاه اختصاصي مطالعات كوهورت شده و كليه آزمايشات افرادي كه وارد مطالعه مي شوند رايگان انجام و حداكثر ظرف مدت ۴۸ ساعت پاسخ داده مي شود.

کوهورت یا مطالعه هم‌گروهی (Cohort Study) نوعی از طراحی مطالعات بالینی و مطالعه طولی (گونه‌ای از مطالعات مشاهده‌ای) است که در پزشکی، علوم اجتماعی، علوم آماری و اکولوژی کاربرد دارد. این مطالعات به بررسی فاکتورهای خطر می‌پردازد و گروهی از افراد سالم (به دور از بیماری) را تحت بررسی قرار می‌دهد و از روابط و همبستگی‌ها جهت تعیین میزان خطر عوامل خطر در کنار هم استفاده می‌کند.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار