مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: صدور پروانه صلاحیت حرفه ای نه تنها موجب حفظ حقوق بیماران و ایمن تر شدن خدمات سلامت می شود، بلکه باعث می شود پرستاران نیز احساس هویت حرفه ای پیدا کنند.

شهناز کیخواه مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با تاکید بر اهمیت اجرای دقیق و کامل صدور پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران گفت: اجرای طرح صلاحیت حرفه ای پرستاران در دنیا، نتایج مثبتی را به دنبال داشته است و تحقق آن در کشور نیز می تواند دارای پیامدهای مثبتی در حرفه پرستاری و نظام سلامت باشد.

وی افزود: در بحث صلاحیت حرفه ای پرستاران باید با یک زیر ساخت مناسب پیش رویم، چراکه نه تنها در حرفه پرستاری بلکه در تمام حرف، بهتر است کار و خدمت ارائه شده، تثبیت و استاندارد آن به واسطه مدرک تایید شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: البته مهمتر از منافع اجرای طرح صلاحیت حرفه ای برای پرستاران، بهره مندی بیماران از مزایای این طرح است.زیرا به واسطه تحقق این امر، بیماران ایمن تر شده و حقوق آنها بیش از پیش رعایت می شود.

وی تدوین آیین نامه وزارت بهداشت در خصوص اجرای صلاحیت حرفه ای را گامی ارزشمند در شروع این طرح خواند و گفت: با اجرای این آیین نامه علاوه بر حفظ حقوق بیماران می توان ارزیابی و ارزشیابی کامل و دقیقی از 30 سال خدمت یک پرستار انجام داد و این امر مگر با اجرای درست صلاحیت حرفه ای و پیش بینی زیرساخت های مناسب امکانپذیر نیست.

کیخواه اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح باید تمام جوانب کار پرستاری دیده شود و تمام ارگان های ذیربط اعم از دانشکده های پرستاری، نظام پرستاری، NGO ها در یک مسیر و همگام، حامی و پیگیر اجرای آن باشند تا این مهم که به نفع مردم و حرفه پرستاری است به بهترین شکل ممکن عملیاتی شود.

وی بیان کرد: به منظور تأمین زیرساخت های اجرای این طرح باید وجود رده های مختلف در گروه پرستاری را در نظر داشت، ضمن اینکه پرستاران سوابق کاری مختلفی دارند و آیین نامه ای که به این منظور تدوین می شود نیز باید تمام این جوانب را لحاظ کند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: همچنین توجه به کمبود نیروی پرستار در برخی دانشگاه های علوم پزشکی در آیین نامه مربوطه، موجب ورود به فاز اجرایی این طرح با قانونی جامع و کامل می شود.

وی افزود: البته بی شک هر طرحی در ابتدای کار با مشکلاتی مواجه است اما مهمترین نکته وجود اعتقاد و عزم جدی برای اجرای آن است. 

کیخواه تصریح کرد: صلاحیت حرفه ای پرستاران به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه پرستاران ،باید انجام شود و به بهانه برخی مشکلات احتمالی نظیر کمبود نیرو نباید در اجرای آن تعلل کرد.

وی افزود: جامعه پرستاری به عنوان جامعه ای سخت کوش و صبور همواره به رغم تمام مشکلاتی که داشته، سعی کرده است که بهترین خدمت را به بیماران ارائه کند و همواره تلاش جامعه پرستاری بر این بوده که با تمام کمبودها بهترین خدمات را ارائه دهد اما نکته مهم در اجرای صلاحیت حرفه ای این است که اجرای آن احساس هویت به جامعه پرستاری می دهد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان یادآور شد: وقتی پرستاری هویت بهتری یابد قطعا خدمات با کیفیت و مطلوب تری ارائه می شود و این امر نهایتاً رضایتمندی بیماران و مردم را در پی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.