هشدار درباره اعزام آزاد به حج تمتع/۲ مأمور متجاوز محاکمه نشده‌اند

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه امسال امکان صدور ویزای عربستان برای زائران ایرانی وجود ندارد، درباره کلاهبرداری برخی شیادان و ادعای اعزام به حج تمتع به‌صورت آزاد هشدار داد.

هشدار درباره اعزام آزاد به حج تمتع/۲ مأمور متجاوز محاکمه نشده‌اندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه امسال امکان صدور ویزای عربستان برای زائران ایرانی وجود ندارد، درباره کلاهبرداری برخی شیادان و ادعای اعزام به حج تمتع به‌صورت آزاد، هشدار داد. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت درباره واگذاری سهمیه حج جمهوری اسلامی ایران به سایر کشورهای حاضر در مراسم حج تمتع اظهار داشت: سهمیه حج همه ساله از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی و بنا بر جمعیت کشور مبدا در نظر گرفته می‌شود و سهمیه زائران ایرانی نیز با وجود کارشکنی‌های امسال عربستان همچنان برقرار خواهد بود. وی افزود: بنابراین و با توجه به تعیین سهمیه در نظر گرفته شده برای هر کشور، عربستان دیگر نمی‌تواند حق زائران ایرانی را به کشور دیگری واگذار کند و ما نیز رایزنی‌های خود را برای حج سال آینده در زمان مقتضی انجام خواهیم داد.
 
 
اعزام آزاد زائران کذب است

 
 
رئیس سازمان حج و زیارت درباره برخی شایعات مبنی بر اینکه کاروان‌هایی به‌صورت آزاد  اقدام به اعزام زائران برای حج خواهند کرد، گفت: عده‌ای از افراد سودجو، در پیامک‌های ارسالی خود به مردم وعده اعزام به حج از طریق دیگر کشورها را می‌دهند که صحت ندارد. بنابر اظهارات وی، این پیامک‌های مطرح شده کذب محض و دروغ‌پردازی برای کلاهبرداری و عوام‌فریبی است و برخی شیادان به دنبال سوءاستفاده از احساسات پاک دینی مردم هستند. اوحدی تصریح کرد: ویزای الکترونیکی حج به‌گونه‌ای طراحی شده که امکان ورود هیچ زائر ایرانی از هیچ کشوری برای حج تمتع امسال وجود ندارد و هیچ‌یک از ایرانی‌ها نمی‌توانند وارد کشور عربستان برای زیارت حج تمتع شوند و از این حق قانونی محروم شده‌اند. رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به سوءاستفاده‌کنندگان و کلاهبرداران از فیش حج عنوان کرد: بتازگی برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از احساسات مردم اقدام به فضاسازی کرده و دنبال خریداری فیش حج به قیمت‌های پایین هستند.  اوحدی تاکید کرد: عده‌ای از این افراد سودجو، در پیامک‌های ارسالی خود به مردم وعده اعزام به حج از طریق دیگر کشورها را می‌دهند که صحت ندارد. وی با اشاره به فعالیت سامانه الکترونیکی «مسار» عربستان تصریح کرد: زائران هر کشور فقط می‌توانند از طریق سامانه مربوط به همان کشور ویزا دریافت کرده و به حج اعزام شوند. رئیس سازمان حج خاطرنشان کرد: مردم برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری و سوءاستفاده افراد سودجو، فقط از طریق سامانه نقل و انتقال سازمان حج و زیارت و براساس دستورالعمل‌ها و ضوابط جاری و از طریق دفاتر مجاز زیارتی سراسر کشور  فیش‌های عمره و تمتع خود را واگذار کنند.
 
 
امنیت زائران در هاله‌ای از ابهام
 
 
اوحدی با اشاره به اینکه امکان تامین امنیت برای زائران ایرانی در حج تمتع امسال ممکن نیست، یادآور شد: عربستان به هیچکدام از بندهای پیشنهادی تامین امنیت ایران توجهی نکرد و این نشان می‌دهد آنها هیچ اهتمامی به تامین امنیت زائران ایرانی ندارند که این رویکرد سعودی‌ها بیانگر بی‌توجهی به زائران کشورمان است. به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، حتی خدمات کنسولی نیز برای زائران ایرانی برقرار نیست و در صورت بروز هرگونه مشکل برای ایرانیان در عربستان، هیچ‌گونه خدمات کنسولی وجود ندارد که تمام این دلایل حکایت از آن دارد که علاقه‌مندان به این سفر باید از عزیمت به هر طریق یا از سایر کشورها به عربستان خودداری کنند.
 
 
فضاسازی سعودی‌ها علیه ایرانی‌ها
 
 
وی با انتقاد از فضاسازی رسانه‌های عربستان نسبت به زائران کشورمان تصریح کرد: متاسفانه  فضاسازی مسموم مطبوعات عربستانی نسبت به زائران ایرانی نوعی تشویش اذهان عمومی را باعث شده است و با چنین شرایطی که در حال حاضر در عربستان وجود دارد، عزیمت زائران ایرانی از هر جای دنیا  به هیچ عنوان به صلاح نیست، چرا که نه تنها جو مسمومی را شاهد هستیم، بلکه راهکارهای تامین امنیت نیز فراهم نیامده است.
 
 
محاکمه نشدن 2 مأمور سعودی و تعلیق عمره
 
 
اوحدی همچنین درباره وضعیت اعزام به عمره تصریح کرد: محاکمه 2 پلیس فاسق سعودی و اجرای عدالت می‌تواند نشانگر این مهم باشد که عربستان خواهان اعزام زائران ایرانی به حج است اما تاکنون این محاکمه انجام نشده است. وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی ثابت کرده است برای هیچ یک از قوانین مدنی، حقوقی و شرعی زائران احترامی قائل نیست و تمایلی به تغییر رفتارهای اشتباه خود ندارد.
 
منبع: وطن امروز
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار