پرونده سه اثر باستانی استان آذربایجان غربی برای ثبت در ردیف آثار جهانی ، تهیه و به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت : این آثار شامل تپه حسنلو ، دژ بسطام و منظر فرهنگی ماکوی قدیم است.

جلیل جباری با بیان اینکه منظر فرهنگی ماکوی قدیم جزو اولویتهای استان برای ثبت در ردیف آثار جهانی است ، افزود : دو اثر دژ بسطام و تپه حسنلو هم در لیست موقت ما برای ثبت قرار دارند ولی به علت محدود بودن سهیمه ایران باید منتظر ثبت آثار بود.

وی اضافه کرد : طی تفاهم نامه ای که با منطقه آزاد ماکو منعقد شده ، اعتبار لازم برای ثبت جهانی منظر فرهنگی ماکوی قدیم تامین شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار داشت : در این تفاهم نامه ، منطقه آزاد ماکو هزینه های کاوش باستانشناسی در قلعه قبان ماکو و مرمت قلعه را نیز تقبل کرده است.

جباری ادامه داد : طرفین با تاکید بر اهمیت بافت قدیمی و منظر فرهنگی شهر ماکو و به منظور حفظ و صیانت از آن توافق کردند که با برآورد اولیه یکهزار و 500 میلیون ریال ، مقدمات تهیه پرونده ثبت جهانی آن را فراهم کنند.

وی گفت : در این راستا مقرر شد اثر تاریخی قلعه قبان ماکو به صورت ویژه و با برآورد اولیه 200 میلیون ریال مرمت و ساماندهی شود.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد : برای اولین بار به منظور دستیابی به اطلاعات و مدارک تاریخی از چگونگی توجه و بهره گیری جوامع اولیه به محوطه قلعه، مقرر شد تا هیات بین المللی کاوش باستان شناختی را در محوطه آن انجام دهد.

جباری اظهار کرد : با توجه به اهمیت مرمت مجموعه پل های تاریخی این شهرستان ، در قالب این تفاهم نامه ، طرفین توافق کردند تا با برآورد اولیه دو هزار و 300 میلیون ریال ، طرح مرمت پل پنج چشمه و پل قلعه جوق را اجرا کنند.

گفتنی است ؛ ، تاکنون یکهزار و 517 اثر از آثار تاریخی ، طبیعی و معنوی استان آذربایجان غربی در ردیف آثار ملی و دو اثر هم شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسا در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است.

بازار ارومیه ، بازار خوی ، بنای سه گنبد ارومیه ، مساجد جامع شهرهای استان ، دژ بسطام ، عمارت باغچه جوق ماکو ، تپه تاریخی حسنلوی نقده و مقبره شمس تبریزی در خوی از جمله صدها آثار تاریخی ثبت شده موجود در ردیف آثار ملی در آذربایجان غربی است.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.